Lena Jadekrantz

Picc-Line inne
Denna picc-line ska jag nu ha i c:a fem månader nu. Det är via denna kärlkateter som jag kommer att få min cytostatika samt att sköterskorna även kommer att ta alla blodprover via detta system. 
Det var i steril mijö och med känsla av cyberspace som sköterskorna satte in denna. De lade en avkännare ovanför hjärtat så de kunde följa var katetern var i min kropp (ven). Jag var helt intäckt i gröna dukar och sköterskorna hade steril klädsel (eller vad det nu heter).
Jag var ganska nervös när de skulle fixa detta, men insåg snart att jag överdrev drastiskt. Måste erkänna att hur otäckt jag än trodde det skulle bli, så måste jag faktiskt erkänna att det är värre att gå till tandläkaren och få bedövning. Detta var piece of cake. 
Se så glad och stolt jag är efteråt :) Jag fixade det!
En lättad Lena med kort frisyr. Foto: Niklas Östberg
Sköterskorna gick in på insidan av överarmen, efter att ha konstaterat med ultraljud att jag hade en bra ven de ville använda. De gick in med en nål rakt mot en ven. Sen fördes en 41 cm slang in upp mot armhålan och in mot hjärtat. Se bilden nedan. Det enda som egentligen kändes var en form av tandläkarbedövning som sköterskorna la vid ingången strax innan de förde in slangen. Jag kände inget efter detta. Har också konstaterat att slangen de förde fram inuti venen inte kändes öht. Fick förklarat för mig att det finns inga nerver innuti venerna, så man känner inget. Det stämmer!
Det finns även ett annat alternativ för att dosera ut cytostatikan, dvs om man inte använder en picc-line. Detta system heter porta-a-cath och man opererar då in en dosa under huden vid nyckelbenet. Nackdelen, som jag förstår, är att sköterskorna då inte kan ta blodprover i systemet utan måste sticka som vanligt vid varje provtagning. Fördel Picc-Line.
Det jag nu måste göra varje vecka är att åka till vårdcentralen för att lägga om ingångshålet enligt mycket strikta rutiner. Utöver detta ska jag kunna röra mig nästan som vanligt. När jag ska duscha måste jag ta gla-pack plast och sno runt överarmen. Det ska jag väl fixa!
Det enda jag har totalförbud för är bad och bastu, jag frågade självklart varför. Orsaken är att plasten i slangen är värmekänslig. Jaha du nyinköpta badtunna! Jag får vänta med att värma mig i dig nu!
Skönt nu är jag i gång snart med att få bort det här ur min kropp!!!
 
 
#1 - Anonym

Vilken tuff kvinna i jättesnygg frisyr!