Lena Jadekrantz

Go Pro...?
Ni ska veta hur mycket jag har tänkt på orsaken till min bröstcancer! Jag har sökt svar och inte fått svar. Pratat med kunniga, professionella... sökt information på nätet. Men nej, inget svar... bara att en cell har skenat i mitt bröst. Det enda som kan säkerställas är en korrelation mellan rökare och cancer, där tydligen 1 1/2 person av 10 personer får lungcancer. Min cancer orsakas av östrogen... varför skenar mitt östrogen?
Det florerar mycket information och många artiklar på nätet, ex tidiga rapporter från forskningar som ännu inte är slutförda. Jag har läst att om du har täta bröst, fått menstruation tidigt/sent, kommit in i klimakteriet tidigt/sent, ammat kort/länge, fött barn tidigt/sent mm... är orsaker som kan påverka utveckling av bröstcancer. Jag har läst att om du har täta bröst ska inte gå på mammografi ofta... men det är inte säkerställt. Min rekommendation är alltid... gå på mammografin!
Jag har frågat om kost, om andning, om livsstil och stress. Men inget svar! Jag drar därför mina egna slutsatser. Självklar måste vi vara i balans, använda sunt förnuft, ta hand om oss, ha tid för återhämtning, lyssna på kroppen, förstå kroppens funktioner och signaler... inte stänga av. Framförallt röra på kroppen! Lymfan behöver sitt.
Fylla på med äkta mat, inga tillsatser. Laga mat från grunden. Inte fylla magen med chips, godis och ostbågar på kvällarna för att ersätta något du saknar. Inte vakna på lördag morgon med ångest och huvudet fullt med jobbfrågor... och först på söndagen få vara "normal".
Kanske du äter för lite... lite mat = gå ner i vikt... många kämpar med det... men fyller inte på med tillräckligt med energi på dagtid... irritationen ökar på arbetet... samtidigt som stress innebär sämre ämnesomsättning. Men frågan är om du får i dig rätt energi så att du mår bra? Eller kommer godiset in som ersättare på kvällskvisten? Vad fyller du på med... många e-ämnen? Hur står det till med din nivå av inflammationsgrad i kroppen... har du låg inflammationsgrad? Då ska du fylla på med omega 3... eller äta fisk tre gånger i veckan.
Må bra och skratta. Omge dig i en miljö där du är respekterad och respekterar andra. Inte bevakas eller bevakar. En miljö utan behov av användning av härskartekniker, skuld/skam och mobbning. Rädda personer skapar detta. Rädda för att bli avslöjade, rädda för att tappa makt och kämpande för att behålla makt. Att behålla sin plats i den hierarkiska strukturen.
Var ute, i naturen... skogen, fjällen, havet, sjöarna... kan ge dig kraft och möjlighet att landa. Prova något nytt! Fylla på med nytt och roligt.
Övervikten... har den betydelse? Det jag har läst mig till är att ju mer fett som finns på kroppen, desto mer blodkärl... som kan forsla onda saker genom din kropp. Har resonerat med mig själv här.. på min kropp har jag haft största delen av fettet på lår och mage... inte i huvudsak på överkroppen. Kan det ha betydelse eller ej? Här har jag faktiskt fått svar: mitt fett har inte orsakat min bröstcancer.
Ja... så har jag ändå läst ytterligare en artikel... 😉 Den handlar om probiotikans betydelse för din kropp. En kanadensisk forskning ställer sig frågan om probiotiska mjölksyrabakterier kan skydda kvinnor mot att få bröstcancer. Tydligen kan dessa bakterier nå kvinnans bröstkörtlar.
Forskarna i denna kanadensiska studie har klargjort att kvinnor med högre nivåer av ”goda” bakterier i brösten löper lägre risk att drabbas av bröstcancer... medan kvinnor med högre nivåer dåliga bakterier är ”mer benägna att utveckla cancer”, Dåliga bakterier skadar cellernas DNA.
Forskarna menar nu att kvinnor bör uppmuntras att äta och dricka livsmedel rika på probiotika och/eller äta kosttillskott med probiotika, också kallat mjölksyrebakterier, för att skydda sig mot bröstcancer. Jaha, kanske ska testa detta.... och kanske även läsa boken Charmen med Tarmen...!
Mjölksyrabakterierna hjälper också kroppen att ta upp mer av vissa livsnödvändiga vitaminer och mineraler. Vi pratar om kimchi, koreansk kålsallad med chili, men även kombusha, ett asiatiskt hälsotea. Vår klassiska filbunke och surdeg...inte att förglömma. Ja, även creme fraîche... ja, säkert mer också... hör av dig med tips om du vill :)
 
Du är unik,,, din kropp är unik. Ta gärna en egen ställning i frågan... och lev gärna hållbart 😍
Läs gärna mer på kurera.se.
Här kommer även länken till forskningsrapporten.
Har du råd och tips, så hör mer än gärna av dig. 
Min mailadress finns under "om mig".