Lena Jadekrantz

Kaffestund är guld i mund...
Dricker du kaffe? Det gör jag... kokar eller brygger du ditt kaffe? För mig är det inte frågan om vilken kaffesort eller val av metod som är viktigt... det är proceduren som tilltalar mig. 
 
Ja du gissar rätt, jag kokar mitt kaffe och det är dels för den mustiga smaken och dels för tillvägagångssättet. Jag använder spisen och en riktigt gammeldags kaffepanna... dock ingen 'johanna' som ljudligt signalerar när det är dags för påfyllnad av kaffekorn. Enkelhet förespråkar jag ändå till viss del... så klart... jag köper nämligen färdigmalet kokkaffe och har därmed valt bort möjligheten att mala mitt eget kaffe på hela bönor. 
 
Tillagningen går till så här: skölja ur kaffepannan, fylla på med vatten upp till pipen, sätta kaffepannan på plattan och slå på spisen, gå därifrån och göra något annat "viktigt", låta vattnet få koka upp i sakta mak, gå tillbaka till spisen och kolla till vattnet då och då, stå kvar och vänta att det ska koka upp, när det har kokat upp... då är det dags att sträcka sig efter kaffeburken, snäpper upp den och tar fram kaffemåttet, tar bort locket från kaffepannan, fyller på med kaffekorn... räknar ett, två, tre... får inte bli störd... fyra, fem... till åtta mått.
 
Nu börjar övervakningen, det får inte koka över! Värme, kokande vatten och kaffekorn... är inte alltid en bra kombination... lägg därtill avsaknad av den djupa koncentration som behövs för att övervaka processen. Ja, jag erkänner... det har hänt ett flertal gånger att det har kokat över.... då är det bara att låta irritationen övergå till insikt... bara att torka och börja om från början😃 men vad gör väl an det!
Övervakningen innebär att alla störningsmoment för en kort stund måste undvikas... och... om det skulle koka över... så är det inte en rolig historia... men om det skulle uppstå.... så går det precis som allting annat också att lösa.
 
Att stå där och titta ner i kaffepannan och se den bubblande vätskan 'gifta sig' och tillsammans bli en enhet är avkopplande. Att justera värmen så att det inte bubblar alltför mycket och att se hur 'förhållandet' växer fram. Oljan i kaffekornen måste frigöras och med hjälp av vattnet och värmen... och min egen övervakning så klart... då blir 'förhållandet' perfekt'.
 
För en van kaffekokerska så ser man på vattnet när det är dags... när kaffet är klart... då har nämligen det bubbliga vita kaffeskummet på ytan övergått till en plan mörk mystisk vattenyta. Såsom havet som slår för fort mot stranden, så bildas ett vitt skum... som försvinner när vinden har avtagit. Då vet man... kaffet är klart!
 
När plattan väl har stängts av och ingen värme längre finns, får kaffepannan stå kvar på sidan och gosa till sig lite... lära känna varandra en stund så att förhållandet börjar växa och förädlas... det är då det händer magiska ting. Under den tiden hinner koppar och eventuella tillbehör tas fram. 
 
Under den här kokprocessen och den stilla stunden existerar inget annat, bara jag - vattnet - värmen - kaffekornen. Just då är jag i full mindfulness... eller meditation... eller djup avslappning. Jag är i 'verkligheten'... eller 'här och nu' som många väljer att säga. Jag väljer ordet 'verkligheten'... dvs stunden som är nu, där inga tankar far åt olika håll... inga måsten uppstår eller att jag tillåter andra i familjen störa mig... eller låta ljud och röster få påverka kaffets kvalitet. Sen är det bara att njuta, allra helst med härligt sällskap 😍
 
Med det sagt... så innebär det inte att jag utesluter tea. Det i sig är en annan procedur jag tilltalas av :)... med mjölk eller utan mjölk... teapåse eller löst tea... ja det får jag skriva om en annan gång... kanske 😉
 
Vilka procedurer har du som du tilltalas av, där du själv är i 'verkligheten'? 
När och i vilka förhållanden kommer du till din rätt och där du får möjlighet att bidra till en större gemenskap?
När tillåter du tystnaden i en gemenskap få en stund för sig själv... dvs att ni får tid att "gifta er*, så att ni hinner ikapp varandra?
Det behöver ju inte alltid gå så fort här i livet, eller hur!?
Om du inte vill ha varmt kaffe nu i sommarvärmen, går det självklart att göra Is-kaffe:
Det här är den superenkla och snabbaste metoden där iskaffet kommer smaka som du är van vid att ditt kaffe smakar. Häll bara vanligt varmt kaffe direkt på några isbitar i ett glas, så att drycken svalnar direkt. Eftersom kaffet blir kallt omedelbart ändrar det inte smak när temperaturen ändras. Fyll på med mjölk, ev lite socker och några isbitar till. Det är riktigt gott, uppiggande och avsvalkande!