Lena Jadekrantz

MED...i...YOGA

Han heter Göran Boll... mannen som skapade Institutet för medicinsk yoga (IMY) i slutet av 1990-talet. Jajamän, det är en svensk person som skapat mediyoga. Intressant! Medityoga betyder medicinsk yoga. Du som många andra tänker säkert att yoga kommer från andra delar av jordklotet, där det är betydligt varmare än i Sverige.

Som jag förstår så är mediyoga bara en av många hundra olika former av yoga. Jag är faktiskt lätt förvirrad av utbudet, uttrycken och benämningar inom yoga. Därför har jag bestämt mig för att försökt att lära mig och förstå. Det är ju ändå ca 500 miljoner utövare i världen så något måste ju ändå vara bra... eller hur!

Jag har dels läst på och dels testat genom att utöva några yogagrenar... och testfasen den fortgår. Den behöver ju fortgå ett tag för att jag ska kunna utesluta eller inkludera... och... vilja fördjupa mig i olika delar. Att jag för in yoga i mitt liv innebär inte att jag kommer att ta bort fysisk aktivitet som zumba, spinning eller cirkelträning. Yogan är ett komplement, ett verktyg för att förädla mig på en fördjupad och kompletterande nivå. 

 

Jag vet ännu inte vad min slutliga åsikt och insikt kommer att bli. Det jag vet är att jag inte vill utesluta något som skulle kunna vara bra för mig i mitt framtida liv. Är det så att exempelvis yinyoga minskar risken för att jag ska återfå cancer, genom att bl a blodgenomströmingen i kroppen ökar och att bindväven som håller ihop inälvor samt att leder och ligament mm blir mjukare... ja...  då kommer jag att utöva yinyoga! That´s life! 

Inom sportvärlden är det accepterat att jobba med mental träning och att ta hand om sin kropp. Att det finns tydliga mål att uppnå och... som sportstjärnorna också ser till att uppnå! Men för oss vanliga dödliga så är detta negliterat, kanske att det upplevs egoistiskt och att det bara är känsliga och djupa personer som söker sig till mental träning och stillhet, att det är dessa personer som behöver balans, harmoni och att landa i sig själv och som har ett behov av att finna metoder för att förädla sig själv. 

Jag läser på mediyoga.se att de äldsta yogatraditionerna är hatha- och kundaliniyoga. Inom Hathayoga ingår exempelvis ashtanga, poweryoga, bikramyoga etc. inom Kundaliniyoga ingår bl a mediyoga. Men som sagt det finns otaliga former på 'yogaträdet'... och många former har uppdaterats och moderniserats...det finns idag bl a rödvinsyoga, ölyoga och doga... dvs yoga med hunden... det kanske skulle kunna vara något för mig och min lilla Hilma 😀

Bakgrunden till att mediyoga utövas idag på många sjukhus och institut m fl beror bl a på att institutet för Medicinsk yoga (IMY) har deltagit i en hel del forskning. Resultaten är att det finns en bevisad positiv effekt av att utöva mediyoga... vilket troligen även gäller andra yogaformer, men här har jag ännu inte sökt information.


Mediyoga med Marie - ett av alla filmer om yoga på youtube

Utöver den fysiska aktivitet som yogan erbjuder så är andning och mental träning viktiga aspekter i yogan. En bra kombination för att klara av samhälleliga,- och vardagliga krav och ökande hastigheter utan att du ska förlora dig själv på vägen. Jag läser vidare på mediyoga.se och inser att yoga 'stillar sinnet, ökar kroppsmedvetenheten och balanserar kroppens nerv- och hormonsystem men som också bidrar till ökad rörlighet, flexibilitet och styrka'. Ja, det låter ju bra... men funkar det? Jag är i testfas... så jag får väl återkomma med ett slutlig sammanfattning så småningom 😊

All fysisk aktivitet är väl bra, eller hur! Att vi håller rätt diameter kring magen och rör på oss för cirkulationen... det minskar faktiskt risken att få cancer. Det är bevisat. Yoga i all ära men... zumba är ju också bra och en riktig höftöppnare och Friskis och Svettis har vävt in mycket av dessa rörelser i sina träningsformer. Ja det finns många andra träningsanläggningar som också har bra utbud. Träning i sig i mångt och mycket fokuserat på den fysiska kroppen och sekundärt är den själsliga. Det yttre främst och det inre sen. Yoga däremot har ett holistiskt perspektiv på sina rörelser.

Fysisk aktivitet/träning skapar i och för sig en ökning av serotonindosen i kroppen och vi mår bättre av bara det. Det yoga uttryckligt uttalar är att både kropp och själ ska få bra förutsättningar i vardagen. Att vi får metoder att mjuka upp våra kroppar och rörelser som bl a hjälper till att rensa och ökar aktivitet i inälvorna. All rörelse gör väl sitt och det är bra.

På mediyoga.se kan du fortsätta att läsa om de olika forskningsstudierna, bla en ryggstudie på KI, hjärtproblem såsom hjärtinfarkt, förmaksflimmer, stroke mm. Danderyds sjukhus använder sedan 2010 mediyoga som en del av rehabiliteringen av sina hjärtpatienter. Jag relaterar direkt till den träning jag deltar i för cancerpatienter, vilken är mycket bra! Jag har föreslagit att vår grupp även ska få möjlighet att testa mediyoga framöver. Det blir troligen så. Det finns bevisad effekt på många nivåer av denna fysiska aktivitet.

Tips: Bok som beskriver vilken effekt yogaövningar har i din kropp
De aktiviteter som onkologavdelningen startat tror jag kommer att resultera i att fysisk aktivitet kommer att ingå i framtida behandlingar. Alla har olika indivduella behov och det kommer man att ta hänsyn till. Så är det också med mediyoga, det här är en yogaform man utövar sittande. På en stol om man behöver. Alla kan utöva det! Me like!

Jag är, som du förstår, just nu fascinerad över det här med yoga. Jag undersöker och testar och konstaterar att det finns en del fördomar kring yoga. Yoga är någon man har hört talas om, men som de där 'skumma personerna med vita turbaner' håller på med. Men är det verkligen så? Jag kan säga att nej, så är det inte. Många utövar yoga och inledningsivs så måste man söka lite för att slutligen hitta det som passar just dig.

Det handlar om att hitta metoder och verktyg för att förädla sin kropp, undvika sjukdomar, få en bra vardag och arbetsliv... och på köpet får man tillgång till en gemenskap där det är avsaknad av dömmande och fullt med respekt. Intressant! Borde inte det vara en naturlig aspekt oavsett vad man gör och vilken grupp man tillhör.

Yoga handlar om dina egna behov och inte om andlighet. Yoga är inte religöst eller politiskt. Det är en metod som erbjuds för att du ska förädla dig själv. Jag läser på mediyoga.se att 'yoga ger dig ett verktyg att skapa en förbättrad balans, fysiskt mentalt och emotionellt.' Om du mår bra så mår andra bra av dig och tvärtom. En positiv spinn-off-effekt av att du inledningsvis förädlat dig själv.

Häng MED...I...YOGAN du också 😍
Hör gärna av dig om du vill så jag får höra hur dina erfarenheter ser ut!

Namaste... som vi i Sverige säger mycket vördnadsfullt... men... som jag förstår har en annan innebörd i Indien, där det uttalas med en uppiggande klang, typ hejsvejs!

Så... hejsvejs 😍

 

 

#1 - Anonym

Har alltid hållit på med yoga. Numera vinyasa flow yoga och yin release yoga. På jobbet har vi även mediyoga som jag gillar.
Högintensiv träning är bra på många sätt men höjer kortisolhalten i blodet. Vilket i sn tur höjer insulinhalten .... i onödan. Så lite yoga på det skadar inte. /GS

Svar: Så rätt!!! Kram fina du:)
Lena Jadekrantz