Lena Jadekrantz

Har två PT-ar nu :)
Träning... träning... träning... kommer det att bli för mig här framöver. Jag kommer att fortsätta med mina promenader här hemma, ensam... med stavar... med hundar mm. Självklart! Det går inte bort och jag behöver dessa promenader. Jag får nämligen många svar av mig själv när jag är ute och vandrar... dialogen jag har med mig själv under dessa stunder är väldigt viktiga för mig. Det är första gången under många år jag kan stanna upp och reflektera. Det behövs kan jag säga!
Nu har mina egna promenader utökats med en ytterligare promenad... i grupp. Yes, du läste rätt. Gruppträning! Då tänker ni genast... har hon börjat på Friskis och Svettis igen. Redan?! Nä, det har jag inte. Jag har börjat i gruppträning där vi i grupp... promenerar och tränar cirkelträning... and I love it!!! Detta i Landstingets regi!
Det är två underbara sjuksköterskor på Onkologen som ligger bakom detta fantastiska initiativ! De har sett möjligheter för patienter att stärka sig själv, både mentalt och fysisk. De har läst både litteratur och forskningsrapporter hur fysisk aktivitet påverkar cancerpatienter i positiv riktning. De har även gjort ett antal studiebesök bl a på Radiumhemmet och konstaterar att detta initiativ verkligen fungerar. På Radiumhemmet har denna form av aktivitet funnits ett bra tag. Det visar sig att resultaten hos patienterna är mycket goda. Dessa två initiativrika och driftiga sjuksköterskor presenterade idén om att starta denna livsstilsgrupp för sin klinikshef samt chef för onkologen... vilka direkt ger sitt stöd för att driva detta vidare... så nu är jag tillsammans med några fler cancerpatienter först ut! 
Här ser ni Niklas och Martin, de två driftiga sjuksköterskorna under stretchning efter ett pass med cirkelträningen. Dessa två killar är helt enkelt suveräna och all träning är individanpassat :) Jag känner mig trygg att träna tack vare att de är legitimerade sjuksköterskor och oerhört lyhörda för hur vi mår. Vi i gruppen har alltid möjlighet att ställa frågor till dem om det vi funderar på... oavsett om vi gör övningen rätt eller om det är något vi funderar över kring vår egen sjukdom OBS! Detta är inte mina egna söner... som också heter Niklas och Martin :) 
Så nu ni... går jag på cirkelträning igen... det som jag älskar så mycket!!! I Love This!!!
Ni ska veta att när man är sjuk, så är det svårt att göra det man är van att göra... hur mycket man än vill... ja... det är svårt att gå på Friskis och Svettis utan hår och med bandage runt armen. Dessutom är jag ju så att säga "ur form"... men med denna gruppträning har jag möjlighet att i trygghet börja bygga upp mig igen.... tillsammans med likasinnade. Det är ingen som reagerar negativt när jag slänger av mig mössan... och ser ut som Skalleper.... de är ju i likvärdiga situationer. 
Jag är dessutom oerhört glad över att jag har träffat mina nya träningskompisar. Några ligger före mig i behandling och ja... jag lär mig något av att prata med dem. Vi lär av varandra... och i mötet händer det underbara saker :)
På cirkelträningen gör vi just nu dessa övningar: uppvärmning, armhävningar, utfallssteg, ryggövningar, axellyft, step-up, benböj, cyklar med benen och balansövning... sen stretchning... och sen fika :) Och det bästa är att vi skrattar under passet. Vi har väldigt roligt ihop... oavsett om det är träning i sal eller en promenad utomhus :)
Se gärna denna intressanta intervju i Malou efter tio.
Så en förmiddag i veckan... då befinner jag mig på sjukhuset i salen bredvid Orkopeden :)
... and I Love It :)
#1 - Anonym

Va kul Lena träning är bra. Kram Mona