Lena Jadekrantz

kli...MAKT...erie!
Jag har lyssnat på många bra poddar de senaste åren och det är fantastiskt vad många många duktiga och kreativa personer det finns. Man blir ju bara glad :) ... att få ta del av all kunskap!
En av dessa är klimakteriepodden där utvalda personer intervjuas i ämnen såsom stress och hormonbalans, bättre sömn, din hud, sexuell förändring, humöret, ditt hår, mat för hormonell balans mm mm... något som kanske kan vara aktuellt för dig som går igenom hormonell förändring. Kunskapen som förmedlas är oerhört intressant och något som jag rekommenderar dig som är på väg in eller är inne förändringen av livets hormon. Även män går igenom dessa förändringar, det finns ett kapitel som rekommenderas även här. För mig är hormonet östrogen orsaken till min bröstcancer, en enda liten cell som fått spel på grund av östrogenet.
Du finner mer information på http://www.klimakteriepodden.se som även kan nås via Facebook. Du kan även ladda ner appen Podcaster och där söka fram klimakteriepodden eller söka på nätet som vanligt.
Den stora frågan som ställs i podden, dvs av initiativtagaren Åsa Melin, är... varför det är så få personer som vill tala högt om klimakteriet, trots att det för de flesta börjar redan vid 40 och pågår i så många år. För vissa personer blir förändringen inte så nämnvärt stor och för andra betydligt större. Allt är ju individuellt. Kunskapen om förändringen är viktig, informationen är viktig och framförallt öppenheten är viktig.
Jag har tänkt en del på varför många kvinnor vill hyssa och tysta ner den förändring som sker i våra kroppar och väljer att i tysthet genomgå förändringen. Den kvinnliga andelen av befolkningen är i dagsläget något högre än männens andel (50,2% resp 49,2%), baserat på 2016 års utfall. Trots det så är det intressant att personer på väg in i klimakteriet anpassar sig till att inte prata eller visa sin förändring. Jag funderar på om det beror på vilken norm som ligger till grund för detta val. Är det så att det är den manliga normen styr även för yngre personer än mig? Vad är din erfarenhet?
Jag är glad att det idag finns dessa medier som kan förmedla kunskap på ett öppet och kunskapsgivande sätt. Där experter blir intervjuade och där intressanta samtal diskuteras.
En annan podd jag vill lyfta är Psyket som sänds via Sveriges Radio och ett av ämnena "Vad händer i hjärnan när man har PMS och PMDS?
 
Lyssna gärna!
Reflektera... och hör av dig med input till mig om du vill :)
Ta makt över klimakteriet :)