Lena Jadekrantz

Ser.. i.. Er..
Ja, jag erkänner... jag läser mycket, surfar... och ja, jag tänker mycket... en ny framtid måste skapas! Inte så konstigt egentligen! Men... ja, jag erkänner... jag tittar en hel del på TV också! Det finns mycket bra och mycket dåligt att se. Fördelen är att tv´n främst är ett sällskap, dessutom kan jag snabbt zappa förbi om jag inte vill fortsätta se något jag har valt. Lättsamt. Utbudet är enormt... det finns väldigt mycket bra att titta på. Jag väljer främst serier, det blir en annan upplevelse då. Jag kan stänga av när som helst och jag kan börja titta när som helst... och... att se en serie innebär att relationerna till karaktärerna blir djupare och det tycker jag om.
Här kommer några tips på serier från mig:
 
Homeland som sänds från SVT och Netflix. Jag har nu sett den nyligen utkomna säsong sex. En helt underbar serie som tar upp aktuella situationer mellan bl a irak och usa. Ni som ännu inte sett denna serie, måste börja med säsong 1. Där läggs grunden. Jag skrattade när jag såg första avsnittet av säsong sex! Madam President Elekt... jajamän en kvinnlig president på väg! Replikerna från denna kvinna i första avsnittet är så slående! Lyfter könsrollerna tydligt. Love it!
 
Younger som sänds från TV4. Det är skaparna av Sex and the city som ligger bakom denna serie som handlar om en 40-årig mamma som inte får någon anställning pga att hon varit hemmafru. Hon har nämligen valt att ha fokus på sin familj och sin man under hans karriär. Efter skilsmässan behöver hon en egen inkomst för att försörja sig och sin dotter, men får ingen anställning... pga att hon är för gammal. Efter några goda råd så väljer hon ändå att söka olika arbeten som... 26-åring, vilket självklart skapar en hel del konsekvenser... främst positiva. Serien lyfter samhällsproblem, könsroller, generationsklyftor och it-eran på ett lättsamt sätt... och ja, jag tycker detta är en helt underbar serie. 
 
Unbreakable Kimmy Schmidt som sänds från Netflix. Denna serie var jag i början mycket tveksam till. Men efter att ha gett den en chans så... ja, den är faktiskt unik. Serien handlar om tre tjejer som blivit tillfångatagna av en man och levt ett mycket sekt-likt liv i en bunker under många många år. De befrias slutligen och ska då börja leva såsom inget hänt. Här börjar avsnitt ett. Serien påminner en del om Seinfeld och är underhållande. Den personlighet och målinriktning som huvudrollsinnehavaren Kimmy har, skapar positivt spinoff-effekt på de personer som hon lär känna... trots att hon levt ett bunkerliv. Kimmy lär dem att vara sig själva, inte spela roller. Det visar sig att många personer inte lever inte efter sina egna behov... eller vågar gå sin egen väg. Hon visar på äkthet, något som glömts bort. Väl värd att se!
 
Blindspot som sänds från Viaplay. Den här serien är mycket bra, eftersom jag får klura lite själv. En kvinna täckt med tatueringar över hela kroppen hittas. Hon har tappat sitt minne och det finns oerhört många ledtrådar på hennes kropp. FBI blir självklart involverad och ska lösa detta, men har svårt att hitta en röd tråd. Farliga situationer uppstår på grund av den terroristgrupp som har som mål att... ja, och här får du fylla i själv... titta vet ja! Du blir inte besviken.
 
Sist men inte minst vill jag nämna det nordiska samarbetet som har genererat serien Black Widows. Tre änkor och deras val. Spännande... med många oväntade vändningar... ! Mycket bra säsong 1... något sämre säsong 2... men väl värd att se! Finns på TV3 samt Viafree.
 
Ja, det finns verkligen många bra serier! Du kanske har något tips till mig? Hör av dig i så fall :)