Lena Jadekrantz

Akupunktur
Min mobiltelefon ringer! Jag svarar. Blir lite paff, men mycket glad :) Det var ett samtal från Onkologen. En forskningssköterska undrar om jag vill delta i en forskningsstudie om illamåendebehandling. Vad intressant! Jag svarar självklart... Ja, jag vill delta! Jag är medveten om att det finns viss risk att illamåendet kan förvärras, men denna studie har verkligen ett bra syfte och jag vill dra mitt strå till stacken för att förbättra för någon annan. Detta är så intressant, inte visste jag att det pågår så mycket utveckling. Stöd forskning om du kan! Jag tänker genast "har livet valt fel yrke åt mig"?!
På Länssjukhuset onkologavdelning arbetar just nu tre sköterskor med forskning... på heltid! Är det inte bra, så säg! Forskningsstudien leds från Linköpings Universitet. Jag har blivit uttagen på grund av att jag får den medicinska uppsättningen som de forskar på, jag är slumpmässigt utvald.
Målet med studien är "att undersöka om akupunktur och mediciner är effektivt mot illamående och kräkningar, och om effekten skiljer sig mellan de sjukgymnaster som utför behandlingen på olika sätt". Intressant tänker jag och uttalar högt för mig själv de ord Ernst Kirchsteiger brukar säga... jag går igång på detta :). Jag kommer alltså under kur 4 att delta i denna studie. Oerhört intressant och kul! Nu får jag något annat att tänka på ett tag :)
Jag vet inte vilken grupp jag kommer att tillhöra, självklart ska jag randomiseras. Som jag förstår, så är det tre grupper jag får möjlighet att vara deltagare i:
En grupp får de vanliga medicinerna under en cytostatikabehandling, dvs ingen akupunktur
En grupp får en typ av akupunktur under cytostatikabehandlingen, dvs utöver de vanliga medicinerna
En grupp får en annan typ av akupunktur under cytostatikabehandlingen, dvs utöver de vanliga medicinerna
Av de två grupper som får akupunktur, så får den ena gruppen en vanlig akupunkturbehandling där tunna nålar förs igenom huden och den andra gruppen får nålar som placeras alldels mot hudytan. Området för akupunktur är två punkter på underarmarna.
Den första av två akupunkturbehandlingar ges precis innan cytostatikadroppet börjar och den sista behandlingen efter droppet. Nålarna ska sitta kvar i 20 minuter och roteras vid några tillfällen. Det är sjukgymnaster som kommer att genomföra behandlingen... på olika sätt... vilka vet jag inte just nu.
Syftet med studien är, förutsom att se om illamåendet förändras, även "att se om effekterna skiljer sig åt mellan sjukgymnaster som kommunicerar på olika sätt under behandlingen".
Jag hoppas innerligt att jag får vara en av de frivilliga deltagarna i grupp 2 eller 3 :) Så intressant :) 
Återigen... frigöra rörelse - att låta kroppen vara i rörelse - flow!
Nu... nu inträder jag i ett forskningsneutralt läge... ;)