Lena Jadekrantz

Bort bort bort
Mitt hår är borta nu! Det hår jag på slutet har haft på mitt huvud är inte längre mitt. Det lever sitt eget liv... eller egentligen... det har dött. Det är borta men hänger kvar, envist! Tack håret, för din insats genom åren och framförallt under cytostatikakurerna!
Jag har verkligen sörjt mitt hår. Men nu vill jag inte längre ha kvar det. Behövde på slutet regelbundet duscha av håret för att jag inte kände mig fräsch. Behövde inte ens använda schampoo. Kunde dra stoooora tussar från huvudet, det bra släppte - satt inte fast. Jag fick nog! Så sonen fick helt sonika trimma bort det.... under både skratt och grått. NU är jag rakad! Oh Yes... jag har nu vunnit i kalhet över flera manliga personer ;)... å ni... ni vet vilka ni är ;)
Personalen på Onkologen sa att jag ändå har haft mitt hår kvar länge, de hade räknat med att jag skulle ha tappat det redan. Men jag har ju haft en hel del av varan, så det har varit bra att detta har fått tagit sin tid. Bra för min hår-sorg!
Foto: Stina Öhman (goa fina bonusdotter)
Det hela började med att håret blev något fetare och att jag så småningom började få en lätt klåda i hårbotten. Sen började det ramla av sig själv och jag kunde dra fingrarna genom håret och det bara släppte, vilket inte kändes. Skyddade håret på slutet med att ha något på huvudet, mössa/keps/buff, så att håret skulle kunna vara kvar på mitt huvud längre. Konstiga saker man gör egentligen.
Jag fick helt sluta använda balsam under denna period, eftersom håret blev väldigt tungt av det. Hårtorken... undvek jag helt. Den har ju alltid givit mig volym, men ack inte denna gång. Nu var jag bara rädd att hårtorken skulle blåsa av allt. Självtorkning var rätta metoden. Men man blir ju inte vacker av självtorkning alla gånger.
Detta känns riktigt bra! Ett bra beslut! Jag är nöjd! Men.... jag måste lära känna mig själv igen. Har ju fått en annan ansikts/huvudform... detta tar nog lite tid. Dessutom fryser jag enormt om huvudet. Förstår alla med tunnt hår nu! Det har jag inte fullt ut gjort tidigare. Tycker synd om de personer som måste jobba med produkter för att öka kvaliteten på sitt hår. Kanske jag blir en sån framöver, vem vet? Det har oftast varit tillräckligt för mig att enbart använda pannband när jag varit utomhus. Nu måste jag ha två mössor. Dessutom så behöver jag nu för tiden ha en mössa på mig när jag sover, jag fryser nämligen om huvudet annars :)
Nu har jag ingen hår-sorg längre!
Nu är det gamla borta och NU... NU börjar det nya :)
 
 
 
 
#1 - Anonym

Allt klär en skönhet ❤tycker Mona