Lena Jadekrantz

Nu vet jag
Nu har jag klarat av ca 30% av behandlingen, dvs två avklarade omgångar av sex kurer. Det känns bra. Det är jobbigt att gå igenom detta! Kroppen slås ut på många sätt. När jag träffade läkaren torsdagen den 4 januari så upprepade hon vid flertal tillfällen att "detta är en oerhört kraftfull behandling" och jag kan bara intyga. Det tär på mig och de mina runt omkring mig. Love them with all of my heart! Jag fick också beröm av läkaren att jag hade klarat återhämtningsperioden bra. Jag kan bara säga att jag behöver dessa veckor!
Inför varje cytotstatikakur, så tas en hel del blodprover. Dessa prover bestämmer sedan bl a vilken styrka på kuren jag ska få. Till min glädje så hade jag fått tillbaka mina bra värden och de kunde sätta in samma styrka som förra gången. Jag har gjort det bra! Jiiihhaaa, bort med skiten nu! En attack till, hårt nedslag, krasch booom bang! Och... ja jag känner av attacken! Även om jag är oerhört imponerad av att jag ändå klarat mig så bra denna gång, i jämförelse med förra kuren jag gick igenom.
Under den första kuren jag fick så hade jag en förlamande trötthet, en enorm huvudvärk och en ihärdig illamående. Men nu... har jag fått nya mediciner mot illamåendet! Både i dropp på plats och medicin som jag fick ta med mig hem. Dessutom hämtade vi ut Omeprazol mot magkatarr på Apotetket innan vi åkte hem. Lägg också till Ipren :)
Längst fram ser ni kartongen med sprutan jag tar i magen... själv... mycket imponerad av mig själv även denna gång! Dena spruta tar jag på mig själv på fredagen vid kl 10. Den bygger upp de vita blodkropparna så att jag ska vara mer motståndskraftig mot infektioner. 
Illamåendet dök upp som vanligt... men något annorlunda. Illamåendet har legat under ytan och lurat denna gång. Så jag har nu hela tiden "spelat spel" med illamåendet... att ta en tablett och äta litegrann, ta en tablett,...äta lite... att variera hela tiden. Äter också kortisontabletter mot detta nu, främst för att behålla vätskan i kroppen. Detta upplägg fungerade bättre denna gång, måste jag säga, även om illamåendet inte försvunnit. Huvudvärken har jag också haft, men den har varit dovare. Den finns där och den slår hårt men inte så att jag blir helt utslagen. Tröttheten har också varit mildare denna gång. Tack och lov. 
Måste hela tiden se till att magen är halvfylld, för att balans ska uppstå. Det första jag gör på morgonen är att dricka, smoothie, nyponsoppa eller tea. Denna gång har jag kunnat äta veteknäcke (älskar´t). Är vaken på natten vid 3 tiden och då dricker jag smoothie eller nyponsoppa. Måste fylla på med vätska hela tiden! Bananer Bananer Bananer! Vanlig mat kan jag äta denna gång, men bara så att jag klarar halvfylld mage. Man får ju energi av mat, så jag är ju lite piggare i kroppen. 
Nu är det fjärde dagen idag sedan jag fick den andra cytostatikakuren och jag hoppas att det börjar vända nu, att cellgifterna har attackerat klart mer och mer för varje dag! Då börjar återhämtningen, att ta hand om sig och fylla på med rätt värden. Att skratta och må bra, det tänker jag göra!
Love U all :)
Tack för alla fina hjärtan och uppmuntrande ord - de stärker mig och jag tänker på er!!!
#1 - Anonym

Bra, att du den här ggr har fått "hjälpmedel" mot biverkningarna på behandlingen. Nu kan det bara gå åt rätt håll!!
Älskar min lillasyster! ❤️❤️❤️