Lena Jadekrantz

Nu vet jag...
Nu är det halvlek och jag är glad! Har gjort häflten nu! Så skönt att kur tre nu är på väg att sina ut. Jag hade bra blodvärden och torsdagens dos av dropp var lika som de två förra kurerna. Bra, då bör även denna kur göra en bra inverkan.
Det som mest skiljer de tre första kurerna åt är att jag kan en del av rutinerna nu. Jag vet var jag ska gå, hur det ser ut och vad sköterskorna gör. Det är liksom en trygghet att komma in i korridoren på Onkologen och säga "hej, nu är jag här igen!... och de svarar igenkännande med glädje tillbaka. De är så duktiga! Imponerad är jag! 
En av rutinerna som jag har lärt mig är att jag alltid måste spola två gånger under ett besök på wc... och stänga locket. Då förstår ni att det är stark medicin som jag får... och den går rakt igenom kroppen... faktiskt mentalt jobbigt att veta detta... även om det är ett med gott syfte och något som jag måste gå igenom!
På avdelningen finns det ett pentry där man hämtar kaffe/tea/vatten eller sitter och äter sin medtagna lunch. Ja, jag kan dra min droppställning och gå ut i korridoren om jag vill. Men jag får inte lämna avdelningen :) Å kolla dessa kaffe/teamuggar som finns i skåpet... är de inte upplyftande så säg... man blir ju bara glad! Jag greppade en direkt! Dessa muggar borde finnas i varenda fikarum :)
Allt gick bra denna gång och när jag ska lämna avdelningen så får jag kompletterande mediciner med mig hem mot illamåendet samt sprutan jag själv ska ta mot förbättrat immunförsvar... som jag nu stolt tar själv i min mage. Är lite av proffs på detta nu, har ju gjort det tre gånger :) 
Effekten av cytostatikan kommer c:a 2 timmar efter att jag lämnat sjukhuset. Jag blir alltså inte sjuk där, utan när jag kommer hem. Det börjar med att jag blir illamående och inte kan äta. Trötthet, så jag vilar mycket. Det är oerhört viktigt att jag försöker dricka mycket, gärna näringsdryger så jag får i mig energi. Buljong, smoothies, nyponsoppa... ja, det som ger energi och som ändå gör att jag är någorlunda mätt. Jag måste ha min mage halvfylld hela tiden, det innebär att jag måste stoppa i mig något var och varannnan timme. Det är bra för njurarna att bl a dricka mycket. 
Det är sista omgången med denna uppsättning mediciner, dvs en röd påse och en vit påse i droppet, nästa gång kommer jag att få en annan uppsättning. Det känns bra... nu när jag tittar på påsarna så får jag aversioner...hmmm inte så kul, det vänder sig i magen... så det känns bra att byta inriktning mot något nytt.
Den nya medicinen ska jobba likadant, dock skiljer de sig något åt eftersom påverkan på min kropp kommer troligen att bli annorlunda. Vad vet jag ännu inte, har inte fått all information än. Allt är ju som sagt individuellt och vi får se hur just min kropp reagerar.
Det som också var nytt denna omgång var att jag har tackat ja till att delta i en studie för att se om akupunktur kan lindra illamåendet. Men om det berättar jag imorgondagens inlägg här på bloggen. 
Och... mina promenader... de är så viktiga... dels för att medicinens effekt blir bättre om kroppen rör på sig men även dels för att så fort jag är utomhus och rör på mig så minskar illamåendet... men... så fort jag stannar så kommer illamåendet tillbaka som en gummiboll :)
Återigen ... HALVLEK ... Jiiihhaaaa :)
Å jag är så glad :)
#1 - Maria at Inredningsvis

Vilken underbar peppande kopp den behöver jag :) Jag önskar dig en kanon Söndag! LOVE Maria