Lena Jadekrantz

Risk för återfall?
Det är klart att jag är orolig för att det här ska hända igen! Under första veckan efter beskedet trdde jag att cancern hade spridit sig och fanns över allt i min kropp, ingen bra upplevelse. Som ni vet så fick jag tidigt göra en kontraströntgen och några saker ska man såg på bilderna ska nu dubbelkollas - SKÖNT! Men jag har börjat fundera på återfallsrisken. Tänk om detta händer igen? 
Jag vet att jag ska operera bort det sjuka området, men vad händer om det kommer tillbaka i mitt andra bröst eller någon annanstans i kroppen? En känsla av skräck återkommer hela tiden i min kropp.
I ett av mina tidigare inlägg framgår att det är c:a 80% av alla bröstcancerfall som har den hormonkänsliga typen och att det är god möjlighet till överlevnad, till och med långtidsöverlevnad enligt BRO, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation.
Jag har nu funnit en studie som är gjort av en forskningsorganisation som heter Early Breast Cancer Trialists’ Collaborative Group, EBCTCG. I den studien framgår att återfallsrisken för patienter med den hormonkänsliga gruppering är mer ihållande än vad man tidigare har trott. Risken för återfall var direkt kopplad till den ursprungliga tumörens storlek och hur många lymfkörtlar som cancern hade spridit sig till. Tydligen återkom cancern upp till 15 år efter avslutad behandling, dvs 20 år efter diagnos. För de som har en spridd cancer uppgår risken till 40%, och enbart 10% om man har friska lymfkörtlar.
Redan nu har jag fått beskedet att jag kommer att behöva äta hormontabletter i förbyggande syfte under minst 10 år. Om jag gör jag det så minskar återfallet med 50%. Bra!
Jag gör´t!
 
 
#1 - Eva Lena

Klart du ska göra Lena. Det här ska gå bra för jag accepterat inte något annat hjärtat. Min skyddsängel Nathalie har fått i uppdrag att hjälpa dig.

#2 - Anonym

Klart du ska😃kämpa glad tjejen❤

#3 - Anonym

Tänker mycket på dig Lena! Jag saknar dig här på jobbet och dina kloka och värmande ord. Du är så stark och kommer att klara detta❤️. Skickar styrkekramar till dig😊/Malin

Svar: Hej Malin och tack snälla du! Jag tänker på dig också! Hade så bra och vi syns snart! Kram Lena
Lena Jadekrantz