Lena Jadekrantz

Så smart - Så smidigt
Jag och en god vän pratade bl a om utvecklingen av teknik och hur det påverkar vårt liv. Hen sa följande, vilket jag snabbt snappade upp: "digitaliseringen är ju bra, men tekniken den har ju allt en bit kvar". Så sant! Effektivisering av rutiner och processer är gynsamt för många inblandade så klart. Digitaliseringen gör ju att vi blir snabbare, BNP kan komma att öka och framförallt undviker vi själva att slita på våra egna kroppar av ensidiga arbetsuppgifter.
Jag har under min sjukskrivning lånat en av sönernas bärbara datorer. En dator med märke Apple. En ny värld för mig och ack så positiv! Jag sitter idag och bloggar men en dator av äldre modell och där allt fungerar. Vilken känsla och vilken kvalitet. Funktionaliteten inget att klaga på, kan jag säga! Inget hoppar, inget laggar och inget krånglar. Enkelt att använda. Jag vet innan jag börjar att jag inte behöver stressa upp mig för eventuellt strul. Teknik är ett måste men kan även vara ett problem på våra arbetsplatser... för både vår mentala och fysiska hälsa. Har vi inte en teknik som är tillförlitlig, då går stressreaktionerna igång i kroppen. Vi slutar att andas normalt, vi drar upp våra axlar och den mentala tankeprocessen går igång... vi har ju oftast en deadline som ska passas. Vi får inte tillräckligt med blodflöde till hjärnan för kontroll, analys och kreativt tänkande... detta kallas "technostress".
te
Det bästa är ju om både digitalisering och teknik är synkronisitet... men vi är inte riktigt där än. En lösning på detta är att bli bättre på kravställan i upphandlingsfaserna. Återigen kommunikation - information och exformation - de är så oerhört viktiga. Att veta själv vad vi vill ha... i tekniken... av leverantören... att skriva detta på bra sätt i förfrågningsunderlag... detta är viktigt! 
Digitaliseringen är bra, även om vi måste vara medvetna om att den medför en automatisering och en robotisering. Blir vi människor överflödiga i framtiden? Eller är vi så smarta så att vi hittar på något nytt som vi kan anpassa oss till? Troligen! Vi har ju gjort det förr! Framförallt ett stort hopp till nästa generation som kommer att ha både många lösningar och många krav. 
Min förväntan i dagsläget är att teknikens hastighet ska ligga före min egen tankeverksamhet. Oavsett om det är under implementering, utvecklingsfas eller driftsfas. Inte att behöva vänta på att tekniken ska effektuera den insats som är gjord i ett program. Detta är ett stort förbättringsområde, där det behövs avsättas större resurser. Tid och pengar. Borde vara en självklarhet! Ytterligare förbättringsområde som bör ses över är även de metodiska och pedagogiska upplägg som en programvara har. Det handlar om vår hälsa! När det gäller technostress så delas dessa upp i två huvudgrupper: technocentrering och technoångest. När det gäller den förstnämnda så handlar det om störningar i empati, intution och social förmåga. Hur fungerar det i din arbetsgrupp? Stor andel av arbetsdagen framför datorerna... hur gottgör ni den förlorade tiden tillsammans? Gottgör du ditt behov av att prata arbete på fikarasten? Tror du att mindre tid tillsammans påverka din grupp negativt? När lär ni känna "varandra"? Eller har du andra erfarenheter?
Jag har under min sjukskrivning blivit överraskad av en viss teknik, som jag också varmt rekommenderar till dig som vill ha kontakt med vården... utan att ringa. Vårdguiden 1177.se egna e-tjänster fungerar mycket bra! 
Du har säkert ringt in till 1177 vid flertal tillfällen då du varit sjuk. Men om du går in på www.1177.se och istället skickar e-post till din vårdcentral i stället för att ringa, då sparar du tid. Att ringa din vårdcentral direkt innebär ibland flera timmar i väntan innan en sjuksköterska ringer upp dig. Men om du mailar, så svarar vårdcentralen relativt snabbt. Du kan boka en tid och skriva ditt ärende. Du får även ett sms att svaret har kommit. Det fungerar mycket bra för mig! 
På vårdguiden 1177.se så har även min läkare på onkologen lagt in mitt sjukintyg och i vissa län kan du även se dina journaler. Du väljer själv hur mycket du vill se genom att godkänna olika nivåer. Använd mobilt bankid vid inloggning. Direktkontakt tack vare digitaliseringen! Vårdguiden 1177.se är bra och kanske det goda exemplet på teknik som fungerar.... för kunden i alla fall! Hur arbetsmiljön är för den anställda personalen som arbetar med detta... det vet jag ännu inget om.
Så smart - Så smidigt!
Do it!