Lena Jadekrantz

Liv Nära
När natten är som mörkast
Förbereder sig gryningen för ljuset
När livet faller handlöst
Gör sig famnar beredda...
 
Texten ovan är ett utdrag från diktsamlingen Livnära av Sofia Sivertsdotter.  En fin gåva som jag har fått. Jag brukar inte läsa dikter men har med glädje läst de 82 dikterna om livet som Sofia har skrivit. Jag tycker om ord och att bolla med ord i texter... men Sofia är min överkvinna. Fantastiskt hur hon får ihop det och tolkningen av en dikt är alltid mycket indiviudell, precis som min reaktion på alla behandlingar för att bli kvitt en cell som vill fördubbla sig om och om igen.   
 
Jag blev bjuden på lunch en dag, på restaurang Grankotten på norra berget. En sommarlunch i underbar miljö och mysigt sällskap. En utbyggd och upphottad restaurang. Hit kommer jag garanterat att åka flera gånger. Restaurangen erbjuder även afterwork på den nybyggda takterassen, hur mysigt är inte det!
 
En lunch tillsammans med 'den famn som gjorde sig beredd att omfamna mig' när jag blev cancersjuk var ljuvlig, intressant och mjukgörande 😍 diskussioner om färglära, information om strålbehandlingen, sommarens planer etc. 
Jag fick även en förklaring till varför jag känner att jag denna sommar måste byta färg i min trädgård och på mina färgglada sommartår. Jag övergår nämligen från smutsrosa till orange. Tack du fina för kunskapen 😍 och tack för sommarpresenten - den intressanta diktsamlingen 😍
 
Åker hem efter en underbar lunch och läser vidare om färger. Rosa symboliserar omsorg, medkänsla, omtänksamhet, romantik och kärlek, men även hopp. Rosa inspirerar och skapar varma och tröstande känslor såsom att det kommer att gå bra och att allt kommer att lösa sig. Orange däremot drar mycket uppmärksamhet till sig, en social färg som ger känsla av entusiasm och liv, välkomnande och värme. Ja, jag har orange färg på tånaglarna nu i sommar :) Ny tid kommer för mig!
 
Just nu känner jag för Pugh Rogerfeldts låt och småhummar för mig själv:
 
Små lätta moln
ser jag på min himmel
min himmel som är blå 
 
Ja, tuffa månader har jag och vi haft... men nu lättar det 😀