Lena Jadekrantz

Kur 5 (6)
Visst har det gått fort! Nu är jag på näst sista kuren... för alltid... hoppas jag!!! Det är upplopp nu, så bra! Upplever att detta ändå har gått väldigt fort! Tre veckor mellan varje kur. Ja, jag hinner ta igen mig. Ja, jag får oerhört många upplevelser! Ja, jag känner igen mig i rutinerna nu. Det har blivit vardag på något vis! Konstigt så man anpassar sig. 
Kur fem innebär... värk och mer trötthet! Inte illamående... det är bra! Den medicin som jag nu får under kur 4-6 kommer från idegran... som är giftig! Jag får smärtor i muskler och leder och värken är värst i skelettet och i benmärgen! Det känns, ska ni veta! Allt är individuellt och detta är mina upplevelser. Värken håller i sig ett antal dagar. Jag kommer att ladda med värktabletter betydligt tidigare än förra gången och jag ska be om att få starkare medicin... kanske jag får Tradolan eller kanske det kan bli morfinbaserade tabletter... återkommer om det när jag vet hur kur fem ter sig.
Inför kuren måste jag ta cortisontabletter, pga av att cytostatikan TaxoTere kan ge överkänslighetsreaktioner. Vi får se hur det blir denna gång... den näst sista gången ;)
Förra gången tog jag 32 cortisontabletter dagen före kuren, kurdagen tar jag 32 tabletter samt ytterligare 32 tabletter dagen efter kuren... ja det är bara att addera... 96 tabletter på tre dagar av BetaPred 0,5 mg... vill inte tänka på mängden, det får bli min medkompis i detta. ... Ja jag känner mig sväld... Ja jag får svamp... men tack och lov har jag inte fått några allergiska reaktioner... enbart värk i skelett och benmärg. Vi får hoppas att det blir så även under kur fem. Önskar dock något mindre värk!
Ni som har astmabesvär kan ju säkert relatera till dosen ovan. För er som har astmabarn som måste åka in till akuten... så har ni också er erfarenhet av mängden cortison.
Mina röda och vita blodkroppar kämpar på och min infektionskänslighet är som störst efter ca sju dagar. Detta varierar beroende på vilken typ av cytistatika som ges. Under kur 1-3 var jag mest infektionskänslig efter 3-4 dagar. 
Och ja, jag kommer definitivt att sitta en hel timme med både fryshandskar och frysstrumpor även denna gång! Jag vill varken ha fläckar på naglarna eller tappa dem! Väljer att bli frusen och kall :)
Kur fem sker på tisdag och... med den nya medicinen kickar effekten in fredag-måndag.,, kanske!
Återkommer med mer information när jag vet hur det har gått!
 
 
#1 - Monica Nyholm

All styrka och kärlek till dig, Lena. Kramar och varma tankar från en MIUN-kollega. <3
/Monica

Svar: Å tack snälla :) jag tar emot med värme!!! Vi hörs och syns snart :)
Lena Jadekrantz

#2 - Eva Lena

Underbara du. Tänker ofta på dig och önskar så att du blir fri från denna sjukdom. Kämpa på Lena.

Svar: Tack snälla :) Jag vill verkligen gå vidare och bli fri detta. Kram Kram Kram /Lena
Lena Jadekrantz