Lena Jadekrantz

Nu vet jag...
Värka eller verka... vad är skillnaden? Kan värk skapa ett verk? 
Värk... i kroppen... ja, det hade jag under kur fyra som ni vet... då fick jag en ny medicin som heter TaxoTere... men hur gick då kur fem (av sex)?
Jag fick förhandstips inför kur fem att värken troligen kommer att bli betydligt lindrigare och det stämmer... värken har inte varit lika ihärdig denna gång... trots att jag fick Losartan med mig hem... in case off! Har i stället valt Treo i kombination med Alvedon som lindrare. Värken har också lindrats av att jag har fått ytterligare cortisontabletter. Denna gång adderades 30 tabletter till de tidigare 96 cortisontabletterna á 0,5 mg, med en nedtrappningsschema från dag fyra till åtta (antal tabletter: 10-8-6-4-2), vilket också lindrar överkänslighetsreaktionen jag får i kroppen.
Denna gång har jag dock varit medtagen, mycket medtagen! Även om värken har ersatts  av en trötthet som har varit förlamande, muskler som inte riktigt fungerat, svaghet och framförallt leder som inte lytt mig, så är jag glad att den ihärdiga värken valde bort mig... ganska så mycket... denna gång! Don´t forget... alla patienters upplevelser är individuella!
Medicinen TaxoTere kickar in under 3-4 dagar med varierande bieffekter och kanske kroppen har acclimatiserat sig till medicinen och att det är därför som jag denna gång inte reagerar lika effektfullt på denna starka medicin... rent kroppsligt... däremot pågår det mycket på cellnivå... det vet jag :)
I och med att jag varit medtagen, har jag inte kunnat promenera... komma ut på samma sätt som under tidigare kurer. Har haft lätt yrsel... kan bl a bero på att jag inte har någon matlust öht! I FASS står det... biverkning aptitlöshet/anorexi... hmmm!  Jag tror nu att jag kanske kan börja förstå dem som inte vill äta... äta har jag ju själv aldrig haft problem med :) ... och inte nu heller... jag äter ändå... fast jag inte vill. Måste ju få kraft att läka, så jag äter! That´s it!
Min kropp bryts ner och min kropp byggs upp... och det går fort! Jag känner förändringarna. Jag är i förändringarna! Den stora förändring jag ändå känner, är att jag under återhämtningsperioderna nu börjar känna mig mer social än tidigare. Jag börjar söka mig utåt, söka kontakt, testa mig i nya miljöer. Det är bra. Ett friskhetstecken utan dess like :) Nu måste jag kanske helt enkelt börja dra i handbromsen! Here I Come :)
Det verkar som om att värken ändå är bra för mig.
Om värken verkar... ja, då är jag glad :)