Lena Jadekrantz

Permisson!!!
Jag har haft permission denna vecka!!! Jag gillar´t! 
Min Picc-Line har krånglat och den har dragits ut ur min kropp... vad innebär detta? Jo, jag har badat jaccuzzi!!! Jajamän, man måste ta alla chanser att få njuta av det nyinköpta spabadet... som vi köpte i höstas. Tyvärr har jag haft badförbud! Detta på grund av att jag har en plastslang inne i min kropp som inte tål värme! Jag får duscha men... inte bada. Men nu ni... :)
Det är otroligt underbart att spabada utomhus. I love it :)
I och med att jag inte har någon picc-line i min arm så slipper jag linda in min överarm med plastfolie vid varje duschning. Jag slipper ha en slang som hänger utanför min kropp. Jag slipper gå till vårdcentralen denna vecka för att lägga om min picc-line. Jag slipper att ha ett bandage runt överarmen, som håller slangen på plats. Permission!!!
Syftet med Picc-Line är att jag får min cytostatika via denna slang, via dropp, samt att jag ska slippa bli stucken varje gång. Dessutom tas det blodprover ur slangen. Den har fungerat bra och jag har egentligen inte haft så mycket besvär av den. Orsaken till att den ska bytas är att det inte går att "backa den", dvs fylla på koksaltlösning för att se att slangen är öppen. Det har hänt något, vilket det kan göra som jag förrstår ex att slangen fastnar efter kärlväggen. Därför får jag nu permis under en vecka :)
Det finns en annan metod som också går att använda, nämligen att få en port-a-catch. En dosa som finns under huden vid nyckelbenet. Då slipper man omläggning, bandage och slang som hänger utanför kroppen. Denna metod är inte vald till mig... jag tror att det beror på att jag då skulle få ett ärr efter insättningen och det är kanske inte så kul om jag i framtiden vill ha urringade toppar. Dessa små indirekta outtalade budskap från vårdpersonalen är så värdefulla... hmmm... jag tolkar det som så att vårdpersonalen har beslutat att jag ska ha en fin urringning i framtiden... :):):)
Jag har i alla fall just nu permission och det är oerhört skönt!
Permission fram till och med måndag eftersom jag då får en ny picc-line, som då ska vara inne i ca 4 veckor. Sen är det klart med picc-line... Yes Yes Yes.... Visst har det gått fort!!!
Och på tsdag... jag då kör vi igång kur fem (av sex).
Mammografi blir det också till veckan... spännande!
 
#1 - Anna-Carin

Oh va fint bad, det är ju så mysigt att bada ute, håller fullständigt med. Njut av din permis och så otroligt skönt att sista omgången närmar sig.
Trevlig helg!

Svar: Tack snälla :)
Lena Jadekrantz