Lena Jadekrantz

Smörjer munnen :)
Jajamän, jag har smort munnen! Inte för att jag är direkt pratglad av mig eller behöver smörja mig för att prata mer än jag brukar. Olja gör gott ibland! Både i mat och i munnen :) 
En av biverkningarna från senaste cytistatikakuren är svamp!!! Ja du läste rätt! Svamp i munnen. Inte trattkantareller direkt... men ja det växer... kan jag säga! Utöver den växande svampen... så har medicinen TaxoTere en annan tydlig biverkning... slemhinnan i munnen löses upp! Japp! Det har inte varit så angenämnt... men jag är ändå glad över att jag inte har mått illa! Jag tar svampen! Jag tar problem med slemhinnan i munnen! Illamåendet är värre!
Det finns ju mediciner mot svamp... men jag tänkte att jag i stället testar oil-pulling :) Sagt och gjort! Resultatet över förväntan! 
Vad är då oil-pulling tänker du? Det är väldigt enkelt! Du tar c:a 1 tsk kokosolja och sköljer runt oljan i din mun i c:a 10 minuter. Mängden kokosolja är helt beroende på storleken på din mun. När du är klar så spottar du ut i soptunnan, inte i vasken... kokosoljan kan stelna och då vet du ju vad som kan hända med avloppsrören.
När du är klar så sköljer du munnen med varmt vatten så du får bort ev olja som är kvar. Du ska inte svälja... men det har du ju säkert förstått redan. Oljan samlar ju upp bakterier och gifter som du vill bli av med. Därefter borstar du tänderna som vanligt. 
Den här metoden är också bra om du har inflammerat tandkött och testa gärna... det sägs även att tänderna blir vitare också. Ja, metoden är bra för mycket. Du får surfa runt lite och samla information :) Oli-Pulling är inget nytt, som jag förstår så är det en ayrvedisk oljekur som använts under mycket lång tid.
Jag använder kokosolja men det gå bra att använda även andra oljor såsom ex sesamolja. Kokosoljan innehåller antimikrobiella lipider, fettsyrorna laurinsyra, kaprinsyra och kaprylsyra som har antivirala, svampdödande och antibakteriella egenskaper... som jag behöver just nu. Utöver det så förbättrar kokosoljan upptaget av kalcium och magnesium och bidrar till starkare tänder... vilket jag också behöver nu... jag har ju för stunden sämre munhälsa.
Vill du fördjupa dig så finns denna studie.
Jag kom tyvärr på denna metod något sent inför kur fyra... men jag kommer nu att använda mig av oil-pulling under återhämtningsperioden och intensifiera inför kur fem! Hoppas det fungerar även då!
Testa du också :)
 
 
#1 - Anonym

Oj det låter inte riktigt enkelt eller gott, men jag hoppas det hjälper!
/GS

Svar: Ja det hjälpte mycket bra :)
Lena Jadekrantz