Lena Jadekrantz

K...eto
Har genom åren läst en hel del bloggar och får mycket information, tips och idéer. Den sista tiden har jag som ni förstår även läst bloggar som skrivs av personer med sjukdomen cancer... så bra att ni skriver!!! Ibland får jag även bekräftelse på vad jag själv går igenom. Jag känner igen mig enormt mycket.... Been there - Done that!
Vilken merit detta ändå är. Det jag går igenom och som jag är i slutfas på... ja, jag väljer att se det så... är ändå fantastiskt! En mycket tuff erfarenhet... men ändå något jag ändå väljer att vara tacksam över att få vara med om. Efter detta kan jag ta itu med vad som helst! Jag är "klar"... även om det finns fortfarande en del tårar kvar... som ska ut... lite mer tid för det så är jag på banan igen. Känslan jag har är: ge mig ett uppdrag och jag fixar det... härligt... känner mig stark trots allt och ja det kommer att ta tid att kroppen och knoppen ska nå full kapacitetet. Medveten! Men där jag är just nu, ger mig insikten att jag har en enorm merit i min erfarenhet! Fantastiskt!
Några av de blogg jag läst skrivs av personer som testar detta med ketogenisk diet/kost... hmmm... tänker jag... hmmm... tänker jag igen... är det så vettigt!?! Jag förstår sökandet efter svar på många frågor som kanske till viss del aldrig blir besvarade. En av de stora frågorna är det här med kost... vad är den bästa kosten för att förebygga och bekämpa cancer... men är ketogen kost vettigt? Mina egna tankar går i spinn och jag funderar om det enbart är personer som tränar inför fitness-tävlingar som använder ketogen kost... hmm, tänker jag... alltså de personer som inför en tävling ska minska fettmassan för att muskelmassan ska synas... då drar de ner ALLA kolhydrater och i stället fyller på med proteiner och fett. 
Då ramlar jag över en artikel i Amoena Life... som förklarar detta mycket bra. Ett forskarteam på Harvard kom år 2013 fram till att bröstcancerceller slutar växa om de inte får socker... åtminstone i petriskålar i labbet... hmmm... låter bra tänker jag... men bekräftar det ketogen kost... hmmm? Forskargruppen konstaterar att tumörer reagerar faktiskt på socker och är beroende på glukos... men i cancerceller verkar det som om att mitokondrierna funktion är störd.... fett och många proteiner är värdelösa för cancercellerna.
Läser vidare i artiklen jag fann i Amoenda Life... cancerceller förbränner inte socker, utan jäser dem... intressant.... detta innebär att det blir mjölksyra... som gör att det är lättare att gå igenom omgivande vävnad. Så frågan är om det då är bättre att ta bort söt mat och dryck från sin diet... dvs ketogenisk diet. Detta innebär i så fall långvarigt undanhållande av socker... som i sin tur borde leda till en förändring av kroppens metabolism... Detta innebär också att cellerna enbart ska få sin energi från fetter och proteiner i stället för socker... Då ska alltså tumören svälta... hmmm låter ju bra... men fungerar detta?
Inser i slutet av artikeln att det ännu inte finns för de positiva effekterna av en ketogenisk diet. Att stänga av humancellkulturer är alltså inte att rekommendera personer med cancer... hmmm! Detta enligt professor Jutta Hübner som bl a driver arbetsgruppen Prävention und Integrative Onkologie. Hon anser att "det inte finns någon vetenskaplig studie som bevisar att en sådan diet kan förhindra eller reducera tillväxten av tumörer och metastaser i människor". Hon anser att cancerpatienter inte bör låta sina blodsockernivåer sjunka för lågt.
Professor Jutta Hübner påpekar också att om man undanhåller socker från cancerceller förändrar många cancerceller faktiskt sin metabolism och växer långsammare... med tiden lär de sig i stället att metabolisera proteiner och fetter.... och då växer cancercellerna ännu snabbare. What!!! tänker jag - då är ketogen kost inget att tänka på överhuvudtaget!
Snabbt tillgängliga kolhydrater som får blodsocernivån att skjuta i höjden kan faktiskt befrämja tillväxten av tumörer. Rekommendationen är därför att cancerpatienter äter en balanserad diet och konsumerar raffinerat socker med måtta.
Jajamän... här gäller sunt förnuft!
Glöm nu inte att ha alla tänkbara färger av grönsaker på tallriken, ät tre måltider om dagen samt vid behov även tillägg för mellanmål. Rekomendationer finns att kött ska uppgå till max 500 gr kött per vecka. Minska gärna kolhydraterna men lägg till mer grönsaker i så fall. Uteslut inte mat - välj bara till 😍
Gamla hederliga tallriksmodellen, den går inte av för hackor 😀