Lena Jadekrantz

Matfrisk
Den som söker skall finna... var det någon som sa. Just nu har jag funnit... eller rättare sagt fått ett mycket bra tips som jag vill dela med mig av.
Det finns en läkare på Sundsvalls sjukhus som heter Lars Backman. Han är överläkare i onkologi och jobbar... tror jag... på strålenheten. Lars har tillsammans med professor i strålningsvetenskap Lars Franzén från Umeå Universitetssjukhus skrivit en bok tillsammans med kocken Fredric Andersson... som tillsammans med de två läkarna tagit fram recept på mat som förebygger cancer. Glad är jag! 
De två läkarna beslöt sig för att skriva en bok i ämnet, de har ju trots allt över 50 år samlad kunskap i frågan. Bakgrunden är att de dagligen får frågor om det finns ämnen man kan äta eller undvika för att förebygga cancer. Kunskap har de, så de beslöt sig för att dela med sig och sprida budskapet vad som är bra mat... och detta är en bok för alla!
I dagens media framgår ofta vad vi inte ska äta och jag själv blir många gånger förbryllad över att det varierar i utbud. Ta bara exempelvis chia-frön som är så oerhört populärt. Min dietist berättar för mig att linfrön är mycket bättre. Äter du chiafrön försvinner 30% rakt igenom din kropp. Linfrön ger cancer en kamp. Ja, vi är så  oerhört påverkad av media. Även detta med juicer och smothies... ät frukt i stället... det säger min personliga dietist...!
Nu är ju utveckling av cancer mer komplext, att äta rätt innebär inte alltid att cancer inte uppstår. Det är ju det här med biologi och gener mm som också påverkar. Men som jag har sagt till mig själv och till andra under min sjukdomsperiod... läkarna och sjuksystrarna vet vad de gör och de har en plan för mig... jag har en plan också så jag måste ta hand om mig då inte läkare och sjuksystrar gör det... så här kommer kosten och motionen in. Det kan du också göra ... röra på dig och äta bra mat. Använda sund förnuft, skratta och må bra. Var inte orolig och dra ner på din stress. Resten ordnar sig :)
Jag har i alla fall nu klickat hem boken Matfrisk och ska med spänning läsa fakta och kostråd. Jag som tycker om att laga mat... och äta :)... ska med glädje slänga mig över recepten.
Några heta grundtips från boken som jag redan fått är: ät färgglad mat från växtriket, minska snabba kolhydrater och ät charkprodukter med måttfullhet. Broccoli är nyttigast av alla grönsaker.
Använd sunt förnuft 😍
Gå gärna tillbaka till tallriksmodellen du en gång lärde dig