Lena Jadekrantz

Meditation
Finns det något som heter "rörlig meditation"? Jajamän det gör det! Jag har utövat det ett tag nu och det är riktigt bra för min kropp och knopp.
Det som utmärker denna form av meditation är att jag inte enbart behöver tänka på kroppen och olika rörelser, utan jag når mitt inre samtidigt som jag utövar denna form av meditation. Dessutom är rörelserna logiska, det krävs inte någon direkt styrka, varken i ben eller armar. 
Det är inte yoga jag pratar om. Yoga i olika former har jag provat och det är bra, men jag själv har fullt upp på de svårare klasserna med att min kropp ska hänga med. Jag har troligen inte tränat yoga tillräckligt länge för att uppnå det jag söker, nämligen kontakt med mitt inre samtidigt som jag rör på min kropp. Det blir liksom antingen eller för mig och yoga. 
Det jag har upptäckt med den rörliga meditationen är just kopplingen mellan mitt inre och min kropp. Dessa två hänger ihop under de rörelser jag gör. Jag mår bra av det och kommer att utöva det nu även under sommaren. 
För många år sedan tränade judo...  och då tränades även kata in, dvs där ett flöde av tekniker tränas in i ett visst mönster. Den rörliga meditationen har samma princip... kanske det är därför jag känner igen mig och lättare kan få en "connection" med mitt inre mycket lättare... eller så är det bara enklare att utöva den rörliga meditationen än yoga.
Denna rörliga meditation kan även kallas "kinesisk yoga" och utförs i rörelser som går in i varandra och är oavbrutna. Upplever att detta är bra för mitt lymfsystem. Jag har ju trots allt opererat bort en del av detta system. Jag måste vara mer uppmärksam nu så att inte lymfödem uppstår. Det vill jag verkligen inte! Rörelserna öppnar upp mitt inre... på många sätt... dessutom kommer andningen in så oerhört effektivt i rörelserna... och andningen påverkar lymfsystemet. Allt blir naturligt. 
Rörelse meditation kallas även Tai Chi och innebär att rörelserna ska utföras långsamt, mjukt men ändå kraftfullt.  Kroppen ska vara avspänd och sinnet likaså, men framförallt ska man vara i djup koncentration. Då blir hela kroppen stärkt och balanserad och jag kan inte mer än hålla med. Det handlar alltså om att chi-flödet ska flöda fritt så att balans finns mellan det fysiska, det mentala och själen. 
Tai Chi är läkande!
Yin och Yang - i harmoni!
YouTube... thank U... det finns mycket att finna där 😊