Lena Jadekrantz

Minimalisera
Jag bor i ett hus som står ute om natten... :) Ja det gör väl alla hus tänker du säkert... i detta hus finns sex rum och kök. Ett av dessa rum kallar vi det röda rummet... orsaken är tapeterna. Här är det något rörigt. Vi har nämligen ett pågående projekt i källaren och en del kartonger mm har hamnat i detta röda rum... tillfälligt. Nu är det så att detta tillfälliga status har pågått alldeles för länge. Ja ni vet hur det är. Livet kommer emellan ibland.
Vi måste helt enkelt röja, städa och strukturera. Något som egentligen borde genomföras regelbundet... inte bara i det röda rummet utan i garderober, bland kläder, skor, prylar... ja vi borde helt enkelt prylbanta! Du känner säkert igen dig! Funderar skarpt på att sätta köpstopp en period. Allt som kan vara bra för miljön är bra för oss människor. Gillar´t! Men var går mina gränser, vilka behov har jag, var är stoppgränsen för inköp just för mig... just nu vet jag inte... men jag ska absolut laborera ett tag!
Ni läsare är otroliga :) Jag fick efter inlägget om miljöpåverkan samma tips av två oberoende bloggläsare 😀... glad var jag. De två bloggläsarna tipsar om en blogg som ger handfasta tips om minimalism.. och som dessa två läsare rekommenderar. Tack till er två 👏 Jag delar gladeligen med mig till er övriga! Praktiska råd och tips, det tror jag vi alla behöver då och då. Jag slängde mig genast över datorn och knappade in minimalisterna.se. Log brett och tänkte... det här behöver jag verkligen. Kanske jag änteligen kan få till det röda rummet mm.
Utdrag från boken Prylbanta, som bloggarna har gett ut.
 
Det är två bloggare som skriver i bloggen minimalisterna.se, nämligen herr och fru minimalist. Syftet, berättar dem, är att få bättre fokus och mer harmoni i vardagen. I bloggen får du tips på capsule wardrobe, garderobsanalys-, och strategi. Men även övriga områden såsom bl a garaget, köket, böcker, teknikprylar, leksaker mm... You name it. De anser att en minimalistisk livsstil ofta kan ge mer pengar i din plånbok genom:
  • Minskad onödig konsumtion
  • Mindre och billigare bostad
  • Försäljning av överflödiga prylar och kläder
  • En generellt mer sparsam livsstil
I bloggen får du handfasta tips från vardagen.. Ett av tipsen är att du kan återvinna dina kläder på Kappahl. Aha tänkte jag, det visste jag inte. Jo då och du får 50 kr tillbaka. Inte illa. Detta gäller i alla Kappahls butiker. Det heter Wear Love and Give back, textilinsamling för miljön. Denna tjänst har även Lindex. Då heter det Återanvänd och Återvinn. Gillar´t.
I bloggen finns även tips om att du kan skicka iväg dina kläder om du behöver laga dem eller sy om dem... vilket sker av professionella skräddare... bra va :) På hemsidan Repamera.se får du mer information. 
Kanske du får tips av minimalisterna.se, som gör att det förenklar för dig när du jobbar för bättre miljö?!
Ta hand om det du har... dig själv, din partner, din familj, dina saker, dina kläder, dina relationer mm. Ja, det som är värdefullt för dig, Gör så att det glänser :) Det är du värd!
 
#1 - Anonym

Älskar denna blogg och tankesättet! Jobbar själv en hel del med prylbanta och har döpt det till hållbar konsumption isf köpstopp :-)/GS

Svar: Härligt att höra! Mycket bra uttryck "hållbar konsumtion", den tar jag med mig... för att återanvändas... av mig :)
Lena Jadekrantz