Lena Jadekrantz

Olivia
Träpatronerna och Olivia... viktiga lokal föreningar! Den första för prostatacancer... den andra för bröstcancer. De båda föreningarna gör ett fantastiskt bra jobb, dels med att stötta och dels med att påverka. De informerar omgivningen men påverkar även ex Region Västernorrland. Föreningarna stöttar befintliga och nytillkomna medlemmar och lyfter frågor som är viktiga för cancerpatienter. Men framförallt så erbjuds en gemensam mötesplats för cancerpatienter. Där intressanta föreläsningar erbjuds men där det också finns utrymme att både skratta och låta en tår eller två få komma fram.
Träpatronerna besökte jag tillsammans med mina träningskompisar i det pilotprojekt som påbörjats av två drivna sjuksköterskor på onkologen. Det är nu bevisat att det finns tydliga fördelar med träning. Träning påverkar bl a vener och artärer så pass att kroppen klarar av cytostatikan bättre. Syftet med besöket på Träpatronerna var att informera om träningen och vår grupp. För mig och mina cancerkompisar som är sjukskrivna var det också en träning i det sociala samkvämet :)
 
Som bröstcancerpatient har jag blivit medlem i Olivia. Det var ett bra beslut! Jag har varit på ett av deras träffar och ja.... det var ett mycket bra beslut att bli medlem i Olivia! Min erfarenhet från träningsgruppen är att det är oerhört bra att träffa andra cancerpatienter och höra deras historia.
Vid mitt besök på Olivia fick jag chansen att träffa andra bröstcancerpatienter och få råd och tips, höra tankar och resonera kring behandlingar och mycket mer. 
Jag är just nu inne i en mycket känslig period... mycket tårar kommer just nu. Det har varit så många intryck under alla processer här i vinter... och jag tror att jag börjar slappna av nu... vad händer då... jo då kommer ju alla känslor som om jag skulle ha tvärbromsat med en bil. Allt i bagaget kommer fram till förarplatsen... jajamän, så är det. Nära mina känslor står jag nu. Men när man träffar dessa personer på Olivia så gör det ingenting att det kommer en tår. De har full förståelse... de flesta har varit i samma situation.
Det är verkligen skönt att få träffa personer som vet vad just jag går igenom, inte bara när det gäller känslor utan också rent tekniskt i alla processer, från behandlingar till mediciner till kost till U name it!
Mycket skratt och trevliga stunder är aldrig fel😍
Sammanfattningsvis... ja jag kommer att delta på deras träffar och arrangemang även framöver!
Så är det bara 😀