Lena Jadekrantz

Tam...oxi...fen
Jag har kommit fram till att jag inte längre har bröstcancer... den hormonella bröstcancern... kanske lite väl optimistiskt... men jag trivs med att tänka den tanken😌. Nu när jag har gått igenom tuff cytostatikabehandling samt genomfört en masektomi så väljer jag att se det som att jag nu har blivit "behandlad för bröstcancer" under vintern/våren. Ja, det kan ännu finnas en fri radikal som simmar runt i min kropp... om det skulle vara så... då är tanken att den elaka ska skjutas med målsökande robot (läs strålbehandlas). Detta sker i förebyggande syfte.... så kampen är inte riktigt över... däremot är den tuffa delen över. Jesus... vilken insats som är gjord i vinter!
Jag har dock ytterligare en sak jag måste ta mig igenom... för att förebygga att en till liten elak cell får för sig att börja dubblera sig själv igen... ska jag äta ett läkemedel som heter Tamoxifen. Den ska se till att halvera risken att detta uppstår i min kropp igen. Tamoxifen blockerar nämligen östrogenets effekt och minskar östrogennivån i kroppen.
Som jag förstår så är cirka tre fjärdelar av all bröstcancer den hormonreceptorpositiva... som jag har... detta innebär att det på cancercellernas yta finns s.k. hormonreceptorer/mottagare. Östrogenet binds vid hormonreceptorerna och aktiverar en därmed en signalkedja, som ökar cancercellernas delning. Det finns tydligen riktligt med östrogen före klimakteriet... där jag är... samt efter klimakteriet... bland annat i fettvävnadet även om funktionen i äggstockarna blivit svagare. 
Tamoxifen är alltså ett läkemedel som hindrar att östrogen binds vid cancercellernas hormonreceptorer/mottagare genom att konkurrera om samma bindningsställen. Tamoxifen fungerar således som en motreaktion mot östrogen i bröstcancervävnaden. 
Att äta Tamoxifen kommer att innebära risk för en hel del biverkningar. Även om biverknar uppstår så måste jag försöka klara mig igenom hela perioden som jag ska ta detta läkemedel. Får jag biverkningar... ja då finns det säkert hjälpmedel/läkemedel mot detta.
Som jag förstår så är de vanligaste biverkningarna klimakteriebesvär som värmevallningar och svettningar. Ibland noteras också humörsvängningar, depression, stelare leder, torra slemhinnor i underlivet samt övervikt. Sen finns det även mer allvarliga biverkningar... även om de är ovanliga... hmmm blodpropp eller cancer i livmodern. Självklart har jag frågat om detta också och som en sköterska sa... du får vara mer observant på det som frångår det normala. Ja... kolla upp saker i tid helt enkelt.
En annan fråga jag har haft... om jag även opererar bort mitt friska bröst... slipper jag då äta Tamoxifen? Svaret är nej... om jag väljer att operera bort det friska bröstet... så måste jag ändå äta Tamoxifen... det handlar om min totala östrogennivå inte ett bröst som finns lokalt.
Jag har även frågat om möjligheten till olika doseringar samt möjlighet att äta tabletten varannan dag... men här finns ingen forskning kring detaljer på denna nivå berättar läkaren. Frågor jag måste fördjupa är framtida forskning... inget jag är betjänt av just nu... men jag är intresserad av att det verkligen finns pågående studier kring dessa frågor.
En av de första frågorna jag fick från läkaren som den 30 november  när jag fick beskedet att jag har bröstcancer... hen frågade nämligen om jag äter hälsokost mot klimakterie etc... jag svarade nej... men jag passade även på att fråga hen varför han ställde den frågan... jo... svaret var att om man äter hälsokost mot klimakteriet. då kan möjligheterna för cytostatika att verka optimat att försämras. Det är mycket vi inte vet... och jag ska inte ta ut något i förtid även om jag i dagsläget vet om biverkningarna av Tamoxifen.
Pillerburken med Tamoxifen är uthämtat från apoteket nu... den står på köksbänken och jag tittar på den och funderar dagligen på om det här blir en medarbetare eller en motarbetare... hmmm... vi får väl an se! 
Jag har ännu inte börjat äta denna medicin, men mentalt så tänker jag så här... att det är samma syfte som de förebyggande medicinerna mot andra åkommor som kan tänkas uppstå... ex att äta medicin mot högt blodtryck. Med Tamoxifen så äter jag medicin så att inte bröstcancer ska uppstå.
Hur tänker du?