Lena Jadekrantz

Nationella bröstcancerdagen
Det är i dag drygt ett år sedan jag misstänkte att något var fel... och idag, ett år senare, är det den nationella bröstcancerdagen och under hela oktober kommer det att vara aktiviteter kring bröstcancer. Oktober är nämligen den internationella bröstcancermånaden.
 
Ja... ett år med bröstcancer kan man väl säga... fast... jjust nu väljer jag att berätta att "jag har haft" bröstcancer. Jag väljer att tänka att det 'elaka i min kropp' är attackerad med cellgifter, borttaget med operation och efter dessa tuffa insatser har ytterligare även insatser genomförts... om det nu mot förmodan skulle finnas något kvar har vi tagit det med strålbehandlingen! Detta gäller fram till att motsatsen har bevisats! Mental programmering 😊
 
Jag är tacksam över att det har forskats mycket inom området och att utvecklingskurvan har gått spikraktuppåt med förbättrade behandlingsmetoder. TACK! Det är bra för mig! För min familj och mina vänner! Jag får leva ett tag till... det är ju det jag har planerat! Just nu är målet 77 år! Ja jag borde kunna bli så gammal, 7 är ju fullkomlighetens tal... så ja det låter väl bra😀 
 
Om du som jag har möjlighet så bidra gärna till forskningen! Köp gärna ett rosa band. I år är den dessutom gjord i plast och har en något annorlunda design... en stege. Det finns även möjlighet att ge ditt stöd på cancergalan på tv4 samt direkt till Cancerfonden och Cancerrehabfonden. 
 
Rosa bandet kommer ursprungligen från USA och hette då självklart Pink Ribbon. Det var i början av 90-talet som bandet delades ut till deltagare i”Race for the cure” i New York. Tanken var god och många följde efter, bl a Estée Lauder, som började dela ut bandet i sina sminkdiskar. Rosa Bandet är i dag en internationell symbol för kampen mot bröstcancer, som varje år under oktober – den internationella bröstcancermånaden – förenar och engagerar människor över hela världen. Du kan läsa mer om historen på pinkribbon.org.
 
Det är designern Bea Szenfelds som har designat årets rosa band. Hon arbetar gärna med återvunnet material. Bea tänker som så... att stegen ska vara 'en länk  mellan jorden och himlen, mellan materia och ande, mellan de fysiska och metafysiska världarna. Den är passagen från mörkret till ljuset'. Visst är det en fin bakgrund till hennes skapelse! Bea berättar att denna 'symbolik går tillbaka till antikens tidiga dagar och kan hittas i olika civilisationer. Stegen är en symbol för höjden, både fysisk och andlig, och i gamla Egypten var stegen en symbol för lycka'.
 
Vilken stege klättrar du på?
Har du möjlighet så stöd gärna😍