Lena Jadekrantz

Rosa månad
Tidigare så har jag gått förbi dem. Jag har noterat och konstaterat... ja, det berör... och ibland kan jag även ha stannat och tittat. Tittat, vridit och vänt på sakerna... kan tänkas att jag har köpt något också. Men jag har aldrig pratat med dem, inte frågat, inte varit nyfiken... inte velat veta. Detta händer ju någon annan! 
 
Nu har jag själv för första gången stått där på andra sidan, sett dem där som går förbi... de som noterar och säkert vill veta mer. Kanske man inte har tid... kanske det berör för mycket. Det är ju så med cancer... det är ju så med oktober... den rosa månaden. Det är många bröstcancerföreningar i Sverige och ute i stora världen som under oktober månad väljer att synas på olika ställen. Roll-ups, t-shirt, nyckelringar, bag-tags, mössor, väskor finns bl a att köpa... men inte att förglömma går det även att köpa det symboliska rosa bandet. 
 
Jag har nu i oktober ställt upp för bröstcancerföreningen Olivia och hjälpt till vid ett av dessa bord. Vi har sålt många av de saker jag nämnde och intäkterna går till forskningen. En forskning som behövs. Om inte forskningen gått framåt så enormt mycket de senaste 15 åren... vem vet... då kanske jag inte har levt nu. Alla som stöttar är viktiga. Några av besökarna vill enbart sända ett belopp som stöttning till bröstcancerföreningen Olivia. Under de timmar jag hjälpte Olivia... så sålde vi väldigt mycket och jag gick därifrån med värme i mitt hjärta.
Foto och copyright: Lena Jadekrantz 
Det här var en ny och givande upplevelse för mig! det fiinns många som också stannar och stöttar. Pratar och vill veta. Berättar och känner lättnad över att det var några år sedan de själva gick igenom cancerbehandling mm. Det var varierande bakgrund hos dem som kom och pratade med oss, både yngre och äldre. Några vill veta mer så klart, några har erfarenhet av att någon i familjen eller i vänkretsen har drabbats av bröstcancer. Några är drabbade själva, även de som för länge sedan drabbats kommer fram. Det är många, kan jag säga! De förstår vikten av att bidra med sitt stöd. Det är alltså personer i alla åldrar och jag tycker det var så givande att träffa alla dessa. Att själv få lyssna... för det är så här att när man själv är drabbad är det väldigt skönt att höra berättelser från dem som ligger före i processen. 
 
På vårt bord fanns det till och med ett 'träningsbröst' med tre gömda bröstknölar... prova att hitta knölarna vet ja... svårt!  Ta tillfället i akt och prova när du ser oss ute på sjukhuset eller på stan eller på köpcentrat, stanna upp och träna lite :) Det kan nämligen vara svårt att hitta knölar i ett bröst. Det är en bra träning att känna på detta träningsbröst, eftersom du får lära dig hur du ska hålla dina fingrar och du kommer också konstatera hur svårt det är att utföra denna sökning. Men det viktigaste är att du vet normalstatus på dina bröst, så att du är observant när något avviker... ex att huden drar in sig eller som som i mitt fall att jag fick väldigt ont i delar av bröstet.
 
Det jag själv lärde mig under dagen var att intäkten från försäljningen av de rosa band som man säljer på affärer... går till cancerfonden och är inte direkt riktade till bröstcancerforskning. Alltså cancerfonden stöttar alla former av cancer, vilket i sig är bra. Och så klart intäkterna ändå till viss del kommer att gå till bröstcancerforskningen. Men om du köper det traditionella rosa bandet... utan någon som designar nytt varje år... så går pengarna direkt till bröstcancerforskningen. Aha man slutar aldrig att lära sig!
 
Ja, jag kommer att ideelt ställa upp fler gånger för bröstcancerföreningen Olivia!Så är det bara! 
Tack till all er som jag känner som kom fram och kramade mig 😍
Om du vill du stötta går det bra att swisha till bröstcancerföreningen Olivia på swishnr 123 083 5082.
Vill du läsa mer så gå gärna in på Olivias hemsida eller kolla på facebook eller på instagram.
#bcfolivia
#alltidrosa