Lena Jadekrantz

För 29 år sedan
Idag för 29 år sedan dog min pappa... i cancer. Imorgon kommer jag att operera bort mitt bröst... orsak cancer. Finns det en koppling? Hmmm, läkarna säger nej... men jag kan ändå inte utesluta möjligheterna till det. 
Min cancer orsakas av för höga nivåer av östrogen, vilket innebär att jag kommer att äta östrogenreducerande medicin under flera år framöver. Detta problem hade inte min pappa. Däremot var han reumatiker, dock akut uppkommen. Han fick äta starka tabletter och.... han rökte...! Hans orsak var annorlunda än min.
Däremot tror jag själv... att den gemensamma nämnaren mellan oss två... förutom kroppslig längd och personlighet... är att vi är mer känslig för inflammation i kroppen. Inflammation i leder... ja det hade min pappa. Inflammation i form av förkylningar och känslighet i min kropp...  ja det har jag.
Detta har jag varit medveten om i många många år. Har vetat att jag med högsta sannolikhet kommer att få samma erfarenhet som min pappa. Detta har funnits i mina tankar och mina känslor under 29 år. Ja, jag har varit förberedd. Ja, Jag har försökt förbereda mig. Mentalt klar... ja så gott det går... kan vara därför som jag klarar detta så bra just nu... tror jag.
Om jag då har varit medveten... vad har jag då kunnat förebygga... ja, jag har inte varit den bästa av elever... så sant. Men jag är nog som gemene man. Många faktorer har spelat in och några har tyvärr vägt tyngre än andra. De sistnämna har påverkat mig negativt och jag har valt metoder för att ta mig igenom som kanske inte har främjat en lågradig inflammation i kroppen. 
Min kropp har under många år sagt... nu är det nog. Var nu sjukskriven ett tag, så du hinner läka ihop. men har jag lyssnat på den? Nej! Det har jag inte. Jag har varit "sjuknärvarande" på mitt jobb alldeles för många gånger. Känner du igen dig? Går du också på jobbet fast du egentligen skulle behöva kurera dig?
Jag har i största möjliga mån valt närproducerad mat, viltkött, bär och svamp från skogen. Vandrat i skogen. Använt ekologiska deodoranter och köpt bra smink mm. Paleo-tänket har funnits i mina tankar, den sk stenålderskosten... och som inte är någon diet utan ett inslag på hur man kan äta naturligt. Jag har försökt dra ner på sockerintag, jag har tränat regelbundet. Stressen har funnits, otillräckligheten har funnits, osund miljö har funnits. Det sistnämna har jag inte kunnat påverka... men ni ska veta att jag har försökt!
Det genetiska, det fysiska... det har jag inte kunnat påverka... det är arvet. Även om läkarna säger att det inte finns någon gemensam nämnare mellan min pappas cancer och min egen cancer. Om det nu är så, trots det läkarna konstaterat... att jag och min pappa har en tendens till att dra på oss inflammation i kroppen... och därmet ett mycket trött immunförsvar... ja, då kommer jag att utgå från det i framtiden. Ett sunt leverne på alla nivåer... det önskar jag alla!
Men nu står jag här idag... tittar på min kropp och mitt ansikte... ser min pappas ansikte.
Tittar på min kropp... ser två bröst... imorgon är det bara ett....!
Jag vill inte - Jag måste!