Lena Jadekrantz

Frisk av mat
Jag brukar följa podcasten Food Pharmacy och har gjort det sedan hösten 2017. Två duktiga tjejer poddar och bloggar. Det handlar om vad du kan göra för att ta hand om din kropp bättre. Nya insikter har det gett mig, bl a att tarmfloran är viktigare än vi tror. Dessa fantastiskt roliga tjejer har mycket forskning i sin ryggsäck och brinner för antiinflammatorisk mat. Som de säger... bloggen, podden och böckerna... är en "ordination för att du ska må bättre".
 
Antiinflammatorisk kost... ja, det har jag jobbat på i flera år. Dragit ner på kolhydrater och fyllt på med bra grönsaker. I och för sig har jag mått bra av det och fått mindre sötsug. Min insulinkurva har stabiliserats i alla fall. Jag har tränat cirkelträning, spinning och promenerat med hundarna. Jag drivs också av närodlad mat. Vill gärna gå ut i skogen och "dra hem" mitt eget kött. Det delmålet uppnådde jag för några år sedan då jag tog jägarexamen. Att plocka bär och svamp, njuta av att vara i skogen. Ja så har jag levet ett bra tag. Men... jag fick ändå cancer.
 
Under flera år har jag försökt att förstå, påverka och jobba för en bättre hälsa för mig själv. Men tydligen skulle jag ta större kliv här i livet! 
Foto och copyright: Lena Jadekrantz (Så här ser jag ut nu. Det är sex månader sedan jag tappade håret... just nu växer håret det så det knakar😊)
  
Jag erkänner att jag också är lätt förvillad av alla goda råd som finns i den tillgängliga i media. Det är GI, LCHF, Viktväktare, Stenålderskost. Vad ska man följa? Vad bör man göra? Självklart har jag testat en del, men kanske inte gått All In alla gånger. Har så småningom fått viss effekt... men sen planar det ut. Känner du igen dig? Är det också din egen erfarenhet? Dessutom ett dåligt samvete... "jag äter nu"... alltså just den här tanken som finns i min hjärna... "om jag ska gå ner i vikt, då ska jag inte äta".
 
Lösningsfokuserad som jag är... beslöt jag mig för att ta hjälp av ett proffs i området. Jag har träffat en dietist sedan flera månader tillbaka. Aha upplevelsen har inträtt. Jag förstår nu att vi behöver dietister i vårt samhälle och jag förstår nu varför man inte ska läsa så mycket i media...!
 
När man blir cancersjuk vill man gärna omgående få svar på frågan "varför". Varför fick just jag en cell som vill fördubbla sig? Har jag kunnat gjort annorlunda? Hur har stressen i mitt liv påverkat detta? Kosten? Motionen? Mitt välmående? Hur viktigt är det att befinna mig i den miljö där jag mår som bäst? Ja, många frågor har uppstått under den här tiden.
 
När det gäller kost... ja då har min fina dietist Sofie på ett så pedagogiskt och bra sätt förklarat för mig och gett mig många goda råd hur jag ska göra i framtiden. Den stora utmaningen kommer när jag ska börja jobba, men hon ska finnas med mig även under den fasen.
 
Till er säger lämnar jag här ett av de råd jag har fått: "fyll på i förväg... och med bra mat", då minskar suget av det där goda som man gärna vill ha när det är tomt i systemet.
Ja mat är verkligen ett viktigt redskap i ditt liv, så pass att man gärna vill ha mer av den goda varan :) välj bara rätt saker.