Lena Jadekrantz

Matfrisk
Personalen på onkologen får självklart många frågor från sina patienter... frågor om bl a kost... har jag ätit fel? hur ska jag äta nu? Inte att förglömma alla råd som patienterna behöver om LCHF, GI etc etc. Patienten får sällan något svar av läkaren, men däremot så blir de hänvisade till en dietist... vilket i sig är bra. Det är frustrerande som patient att inte få ett svar från professionella. Det finns ju den förväntan... svart eller vitt.... men vi hamnar i en gråzon. Jag upplever att läkarna inte tar ställning i frågan. Samtidigt undrar jag... hur mycket vet de som de inte berättar?!?!
 
Två läkare och en kock beslöt sig för att skriva en bok i frågan. Boken heter "Matfrisk - Mat som kan förebygga cancer". Där läser jag... och jag läser mellan raderna även en lätt irritation... "lyssna inte på alla råd som ges utan gå till en dietist". Jag understödjer det nu!
 
Boken är skriven av överläkare i onologi Lars Beckman och  professor i strålningsvetenskaper Lars Franzén. Dessa två har tillsammans med kocken Fredric Andersson skapat denna bok som ger en del fakta och en hel del fina recept. 
 
Jag har träffat Lars Beckman eftersom han är min läkare under själva strålbehandlingen. Har bara träffat honom en enda gång och då var samtalet inriktat på den kommande behandlingen. Följdfrågor fanns det just då inte tid för. Jag tror att jag ska återigen träffa honom när mina behandlingar är avklarade, vi får se hur diskussionen flyter på då.
Inledningen i boken Matfrisk låter så här: "Ordet cancer skrämmer, det är lätt att förstå... vi bombarderas med nyheter om olika födoämen som kan ge ökad cancerrisk... vår samlade bedömning är att samband mellan kost och cancer är svåra att studera och att det är därför läkare ofta undviker att ha en åsikt". Det framgår att syftet med boken är "att väcka nyfikenhet utan att skrämmas, öka din förståelse för att cancer inte är en sjukdom utan en mängd olika"... ja det har de lyckats med. En hel del intressant fakta finns på inspirerande att läsa och dessutom inte att förglömma att det även är hel del finfina recept.
 
Författarna lämnar rådet till dig att "använd pengarna till god mat i stället för dyra kostttillskott... och att patienter utan chans till bot själva experimenterar med kosförändringar...  och att det är viktigt att läkare kan bemöta de frågor som kan uppstå". Författarna lämnar tips på boken Anticancer av D. Servan-Schreiber. Även i skriften Cancer i Siffror 2009 som är utgiven av socialstyrelsen finns bra information.
 
Jag läser vidare att "gemensamt för de vanligaste cancersjukdomarna är att det tar lång tid att utveckla cancer, oftast mer än tjugo år"... Jaha... då var jag 33 år... men då var jag smal som en trana sen gick jag upp i vikt och sen gick jag ner och sen gick jag upp och sen blev det kvar... hmmm... men nu går det åt rätt håll... neråt 😉
 
Ja detta är komplicerat, eller hur!
imorgon fortsätter jag resonera kring mina erfarenheter kring kost.
 
Love and Peace😍