Lena Jadekrantz

En strålis
Just nu ser jag ut som om jag har tagit med händerna i ett elstängsel som går runt en kohage. Jajamän håret står rakt upp på knoppen. Mitt hår ser alltså ut som om om jag fått el-terapi alltför många gånger. Ja, det är så att mitt hår just nu växer så det knakar! Till och med familjen som ser mig varje dag noterar förändringen. Jag har nu en täckande matta över hela huvudet, även om det är något glesare på toppen. Med en växtkraft på en cm per månad, ja då kanske jag får gå till frisören och bli ompysslad i juli. Inte illa för en nybörjare!
Foto och copyright: Lena Jadekrantz (bild med filter från snapchat)
Nybörjare är jag inte när det gäller att delta i studier... ja, jag har fått ännu en förfrågan om att delta i en forskningsstudie. Helt fantastiskt vad bra att det pågår forskning i detta område. Mer resurser till forskning!!! Första frågan i denna studie var om det bortskurna och redan analyserade bröst/lymf-materialet kan få återanvändas för forskning. Ja, självklart. Den andra frågan var om jag vill delta i en tvåårig studie där jag får en tilläggstablett till Tamoxifen... kan innebära ytterligare biverkningar... jag tackade nej.
 
Jag måste få känna att jag kan checka av den process jag just nu är inne i... inte att förlänga den ytterligare två år. Jag vill känna att jag fasas in i det normala livet och att jag successivt kan lämna den process jag är inne i just nu. I bästa fall blir det så. Dessutom är jag kört bil till och från sjukhuset alltför många gånger under det sista halvåret... trots det... så ska jag göra det minst 25 gånger ytterligare under strålningsbehandlingen, dvs under en femveckorsperiod som avslutas i mitten av juli.
Ja, jag ska nu bli en strålis... som apotekspersonalen sa till mig när jag köpte en tub med Aloe Vera och en tub Essex-salva. Eftersom jag med största möjliga sannolikhet kommer att få skador på huden så måste jag använda dessa två tuber. Skadorna på huden ska tydligen likställas med en riktigt rejäl solbränna. Utöver det väntar jag på att tröttheten åter ska komma på besök. Vi får se vad som kommer att hända och hur just min kropp kommer att reagera... och ni kommer garanterat få möjlighet att läsa om det här på bloggen.
 
"Strålis"... jesus, vilket positivt laddat ord!
Ja, det ordet kommer att återanvändas av mig.
Jag väljer nu att under en period att se mig som en strålis 😀  
 
 
 
#1 - Anonym

❤❤❤