Lena Jadekrantz

En radioaktiv strålis
Nej, det ryker inte från min hud. Nej, det är inte laserstrålar. Nej, det gör inte ont under själva strålningen, det känns faktiskt ingenting! Däremot kommer det att komma biverkningar av den strålbehandling jag just nu genomgår... beräknar att det tar ett par veckor innan biverkningarna kommer... då  i form av bl a en stark solbrändhet på huden samt att jag troligen får tillbaka tröttheten som jag haft under vintern/våren. 
 
Inte så konstigt egentligen, att strålbehandlas ger precis som tidigare behandlingar, en stark inverkan på min kropp som via tröttheten säger till mig att "ja, du nu ska du ta det lugnt och laga ihop dig ordentligt". Bara att lyssna och följa order! Att lyssna på min kropp är jag ganska så bra på vid det här laget. En egenskap som jag hoppas håller i sig även framöver då jag börjar jobba igen, som ni vet så är det ju lätt hänt att knoppen får styra.
 
Jag får även frågor om det ryker från min hud när jag strålbehandlas och det kan jag säga att det gör det inte. Det enda som jag ser är ett blåaktigt sken mot min hud som är ett ledljus till hjälp för alla inställningar som ska göras... för här gäller det att vara exakt! Jag känner nämligen ingenting på huden eller invärtes... inte än i alla fall. Jag har just nu enbart genomfört 20% av behandlingen vid det här laget, dvs 5 behandlingar utav totalt 25 behandlingar.
 
Jag får även frågor om det är laser som är själva strålningen och det kan jag säga att det inte är. Rent tekniskt så kommer det ut joniserande strålning, dvs elektromekaniska strålar, från de mycket avancerade apparaterna och systemen, dvs utanför min kropp, som sedan ombildas när strålarna når fast massa... dvs innuti min kropp. Som jag förstår det blir strålarna då radioaktiva. Ingen strålning blir kvar i vävnaden efteråt och jag är inte heller radioaktiv efter att behandlingen är klar. 
 
Radioaktiviteten slår sönder DNA på alla celler. De friska cellerna återskapar sitt DNA ganska så fort... tror det tar ett dygn. De eventuella sjuka celler jag har kvar orkar inte återskapa sig... de dör så småningom. Är det inte bra, så säg! Ungefär samma process som med cytostatikabehandlingen. Att slå ut de elaka!!!
 
De områden som strålbehandlas är mellan hjärta och lunga, i armhålan och vid halsen. Som jag förstår så är det ett utökat område. Kolla på bilden ovan så ser ni var lymfan finns i dessa områden. Glöm inte att lymfan även finns på baksidan av kroppen.
Bild och copyright: Lena Jadekrantz...
.... vilandes på en bänk efter en skogspromenad.
Keps inköpt på spreadshirt.se
 
Nu vet vi inte om jag har några cancerceller kvar i min kropp, en strålbehandling är en tilläggsbehandling för cancersjuka ifall det finns någon elak liten jäkel kvar i min kropp. Dessa små troll kan vara så små att det är mycket lätt att missa dem vid undersökningar. Jag hade inga levande cancerceller kvar i det borttagna bröstet och inte heller i de nio borttagna lymforna.... så jag resonerar som så att chansen troligen är minimal att en cell som vill spela mig ett spratt lever kvar i min kropp... men vem vet... därför är det bäst att genomföra strålbehandlingen. Hängslen och livrem!
 
Imorgon berättar jag om hur det går till under en strålbehandling.
Love and Peace 😍