Lena Jadekrantz

Rörelse
Det har nu gått c:a 1 månad från att jag fick sista cytostatikakuren och jag känner att min kropp och knopp återhämta sig mer och mer. Jag är inte så trött som jag har varit och jag börjar få mer och mer energi till att ta itu med saker och ting. En mycket skön känsla, kan jag säga :)
Sedan operationen genomfördes för 10 dagar sedan har jag tränat 2 gånger om dagen... trots sårvätska i kroppen. Ja, det kan låta ambitiöst... men lugn nu... jag gör rörelseövningar med vänster arm. Målet är att återfå full rörlighet och flexibilitet efter operationen. Viktigt! Det är tänj och töj övningar... ja stretch i olika former, liggandes, ståendes och sittandes.
Under 2 veckor ska ett antal övningar utföras. Klart jag vill återfå full rörlighet, så jag har försökt att fixa detta två gånger om dagen och det går åt rätt håll.
Jag är känsellös under armhålan och en bit på armen. Tur jag inte behöver raka armhålan än :) Om så... då får jag vara oerhört försiktig. Nervtrådarna är avkapade men ska komma tillbaka... men det tar flera år. Jag har full känsel och rörlighet från 10-15 cm ovanför armbågen samt nedre delen av armen. Det är bra. Jag är alltså utan känsel på övre delen av insidan på armen. Inga ärr syns där, så jag kommer att kunna använda linne framöver. Försöker vara där och stimulera nervtrådarna med mina fingrar, om det hjälper... hmmm... det vet jag inte. Mentalt bra är det i alla fall. 
Jag har inte varit svullen på armen... det finns ju viss risk för att lymfan strular till det... det är ju väsentliga delar som är borttagna. För att motverka svullnad är det är det bra med rörelse... så ibland går jag och luftsimmar :)
Ärret på bröstet ser bra ut, Bröstsköterskan kommer att ta bort bandaget den 9 maj. 
Då har jag förhoppningsvis inte mycket sårvätska som behöver dräneras. Håll tummar och tår!
 
 
 
 
#1 - Ann-Sofi Engström

Hejsan! Läst din blogg och som jag sagt så tycker jag att du måste bara skriva en bok. Du är ju helt fantastisk på att skriva. Det var väl lite på grund av att jag har svårt att få ner saker i text som min båtblogg dog ut... och att det var dålig täckning på telefonen när man var vid Höga kusten på vissa ställen. Skulle gärna ta en promenad med dig nån dag, kanske inte denna vecka då vi är i full gång med sjösättningsbestyren😊⚓️💦🇸🇪 Men vi kan ju höras och bestämma nån dag för en prommis. Må så gott Kram💖

Svar: Hej Ann-Sofi, mer än gärna en promenad till veckan. Vi hörs om tid och dag :) Tack för att du tycker om det jag skriver. Ja, jag har ju en dröm... precis som många andra... men min dröm är bl a att skriva en bok... har väl en plan... men vi får se vilken vändning livet tar :) Kram kram kram och njut nu av båtlivet och en beställd tidig varm säsong!
Lena Jadekrantz