Lena Jadekrantz

Ut...skälld
Absolut inte utskälld... bara utställd... alltså vår 2-åriga tik har varit på utställning tillsammans med oss. På lördagen befann vi oss nämligen i Sollefteå, bredvid Ångermanälven. Vackert så det förslår! Jag var mycket glad över att få en utflykt över dagen... ett hälsotecken:)
Ni som bor i Sollefteå vet var Nipan är, ja där gick hunduställningen av stapeln. Många deltagare, både hundar och hundförare med familjer. En vacker dag och solen sken och värmde oss vinter-och snötyngda personer på ett mycket bra sätt.
Vår hund var under dagen oerhört duktig... lugn, harmonisk och balanserad... med så många hundar och människor runt omkring. Hon är i kapp med den mentala könsmognaden nu.
Den jag främst vill hylla är faktiskt den fantastiskt duktiga domaren. Oerhört kunnig och pedagogisk. Hon beskrev tydligt varför en domare gör sina bedömningar på ett modernt upplyftande sätt. Jag är imponerad! Sara Häggkvist heter denna hunddomare och är ett föredöme för kvinnor inom denna hundsport... som ni säkert förestår är mycket mansdominerad.
När Sara väl gör en rasbeskrivning av eyeliner runt ögat på hundarna... ber hon de personer som inte förstår vad eyeliner är att kontakta någon med kunskap... dvs någon av det kvinnliga könet :)... sen tillägger hon att eyeliner är en svart markering runt ögat... gör hon det på ett lysande och uppskattande sätt... stort skratt från publiken... långt efter överhör jag flera män stå och pratar om eyeliner... är inte detta underbart :)
Jag är ju relativt ny inom just denna hundsport, så jag lärde mig mycket om bedömningarna under dagen. Tack Sara! Trots nyinkommen kunskap så känner jag mig än så länge inte fullärd... det kommer. Ja ni förstår ju vilken jag bombarderar med frågor här hemma ;)
En domare kvalitetsbedömer hunden utifrån många parametrar: bl a vinklar, steg, huvudform, färg, helhet, utveckling mm. Det går att läsa mer om du är intresserad på www.skk.se.
Hur gick det då för vår två-åriga tik? Jo, det gick bra! Vi fick bedömningen "very good". Med tanke på att hon behöver ytterligare ett år för att utvecklas, så är vi nöjda denna gång.
Kvalitetsbedömningarna lämnas i följande rangordning: Excellent, Very good, Sufficient, Disqualified, Cannot be judged.
Jag beskriver innehållet i Very good här: "En hund som väl motsvarar rasens standard, som är välbalanserad och i god kondition. Smärre fel kan tolereras, men inga som negativt påverkar helhetsintrycket. Denna bedömning kan endast ges till en hund av mycket god klass".
Tack Belger du Nord för att vi får vara med på denna resa 😍