Lena Jadekrantz

Lågan
Min inre låga har tänts igen. Ny energi har uppstått efter den emulsion som uppstod på Frötuna cancerrehab och retreat under min cancerrehabvecka. En kraftfull emulsion som består av mötet mellan människor samt av de 'verktyg' jag fick som gåva med mig hem.
 
Det är i mötet mellan människor det händer spännande saker. När vi vågar avstå från de filter som vi gärna bygger upp runt våra kroppar, När vi vågar oss in på nya vägar och gå in i öppna dörrar. Då händer det spännande saker. När ingen försöker påverka andra för att själva må bra. När vi vågar vara oss själva och få full respekt. 
 
Att bli lyssnad på. Att lyssna på. Att bli berörd. Att beröra. Allt detta uppstod i den fantastiska emulsion som jag har fått vara en av deltagarna till. Amazing! Tack CancerRehabFonden!
Bild/Copyright: Lena Jadekrantz
 
Att blicka in till min egen inre låga. Att få möjlighet att stanna upp och göra det. Att få en möjlighet att tillåta mig att lyssna på mig själv och min inre röst... och då menar jag verkligen den där rösten längst därinne. Vi har alla våra egna svar, men vi lyssnar inte alltid på den där rösten. Nu kommer jag aldrig att släppa den... inte på den fördjupade nivå jag nu funnit den på!
 
Nu kommer jag att använda de verktyg som finns så lättillgänglig i allas vår vardag. Det innebär att jag aktivt måste söka mig till vissa miljöer, där jag vet att jag kommer att kunna fortsätta befinna mig i denna djupaste närhet till mig själv som jag nu har funnit. Det är ytterligare en dimension av mig själv jag nått... jag som alltid stått när mig själv och mina känslor. Jag som är en lugn och inkännande person... jag har nu varit med om att få förädla dessa egenskaper.
 
Under rehabveckan har jag fått testa på olika 'verktyg' för att nå sitt inre: mediyoga, mindfulness, meditation, eldandning, sat/nam mm. Utöver det.... kraften av samtalets konst. Att våga lyssna och våga stanna upp. 
 
Jag har testat yinyoga sedan i september och jag inser att det ger en positiv effekt på min kropp. Nu har jag haft möjlighet att testa mediyoga som också ger positiv effekt på min kropp och knopp. Amazing! Har nu beslutat mig för att söka mig till yoginis!
 
Att gå in i sig själv i ett avslappnat tillstånd har jag utövat i många år. Jag har fått många bra svar av mig själv genom åren. Även om jag vet svaren... så är det en konst att utöva/genomföra svaren...  eftersom man i vardagen måste synkronisera sig med sin omgivning. Meditation att innebär att stanna upp och gå in i kropp och själ. Att få ro och samla kraft.
 
Jag har genom åren också testat ledd meditation vid ett flertal tillfällen. Däremot var de meditativa promenader nytt för mig och insiktsfulla. Även de tysta promenaderna som varje dag började med är ett fint verktyg för att nå sig själv.
 
Slutligen... din andning! Den är så viktig! Jag har testat eldandning... waow! Detta ska jag göra igen!
 
Andaktsfullt!
En tacksam och glad Lena på bilden nedan😀
Bild/Copyright: Lena Jadekrantz