Lena Jadekrantz

Yin och Yoga

Jag försöker faktiskt förstå varför jag känner en förändring i min kropp. Hmmm, så klart det delvis beror på att jag blir bättre och bättre efter mina cancerbehandlingar. Men jag har också börjat träna igen med mina cancerkompisar. Ni vet, den där fantastiska träningen som två sjusköterskor på onkologen har startat. Nu är vi igång igen! Underbart och dessutom så är vi ännu flera nu. Me like!

Men den största förändringen i min kropp just nu är faktiskt att jag känner av effekter från att ha utövat yinyoga sedan i september, dels på YogaIsland på Alnö Fitness och dels hemma via en mycket bra app. Ja, jag erkänner... jag håller på med yoga. Jag som har haft svårt att få till det här med yoga. Har inte känts bra, men däremot så har taichi funkat bra för mig. Men nu... nu är jag inne på yinyoga och försöker förstå effekterna jag känner i min kropp. Upplever att jag är rakare, mjukare och känner mig yngre! Jag som har haft cellgifter i min kropp! Jag mår bra av detta helt enkelt. Hmmm... kan det bero på yogan? Jag söker självklart kunskap och förståelse kring mina kroppsliga fenomen.

Som jag förstår så påverkar yinyoga bindväven (fascian) genom att bl a öka blodflödet men även rörligheten, styrkan och smidigheten... men... yinyoga påverkar även det parasympatiska nervsystemet (PNS). Hmmm, intressant! Det finns mycket intressant att läsa om detta, bl a på Yogaworld.se

 Bild: från yin-yoga.se och visar Magdalena Macweld in action, hon utbildar yinyogalärare.

'Tydligen fäster dessa nerver i nedre delen av kotpelaren, vid länd och korsrygg. Det är därför man inom yinyoga säger att höfterna är ett centrum för känslor och spänningar... och det kan jag säga... det är mycket känslor och spänningar i omlopp när man går igenom en cancerresa.

När man utövar rörelserna/övningarna så kan många känslor börja dyka upp. Gråt, skratt, svett... ja du kan till och med frysa... sånt som vi ska frigöra i vår kropp. Det handlar om korta stunder och det är bara att tillåta det och vara i stunden. Detta är ett bra teckan på att spänningarna släpper och då ökar cirkulationen och musklerna får annan energi efter att spänningarna släppts.

När det sk parasympatiska nervsystemet (PNS) är i obalans blir man mer mentalt känsligare för utmaningar och stress. Det finns tydligen studier som visar på ett samband mellan... ett stressigt liv, överaktivitet, för lite återhämtning och outredda livstrauman... med känslor som tajthet i muskler och bindväv runt bäckenet. Vi blir helt enkelt mer spänd. Så när du har ett trött och slitet nervsystem... då blir även det parasympatiska nervsystemet försvagat.'

Jag har under den här sjukdomsperioden fått experthjälp av läkare och sköterskor och jag har gjort det jag själv har kunnat under den tid som jag själv är ansvarig för. Det jag dock inser idag är att jag borde ha börjat med yinyoga tidigare, även om jag har varit trött av alla behandlingar.... men det är alltid lätt att vara efterklok! Så jag lägger inte direkt någon större energi på den tanken just nu. 

Är vi rörliga i bäckenområdet, så finns det möjlighet att återhämta oss snabbare och klara oss från känslomässiga svackor bättre. Ja, till och med även kan förebygga perioder av stress och påfrestning.

Om du känner att du bär på känslor som rädslor, har sämre tålamod, längre nivå av glädje, irritation och kanske ilska etc... ja att då kan du börja dra i handbromsen och försöka hitta en metod för att få bättre livskvalitet. Ett tips från mig är... testa yinyoga!

Lägg därtill andningsövningar... men om det kommer ett blogginlägg om det framöver :)
Det bästa är dock att yinyoga utövas sittande eller liggandes! Me like!

Vila dig i form du också, vet ja!
Tack A, för att du bl a är min yogaguide😍 Det är så värdefullt att få din tillgång till dina erfarenheter och kunskap!!