Lena Jadekrantz

Idag börjar jag att jobba
Att blogga innebär att dela med sig. Jag har sedan cancerbeskedet valt att dela med mig av mina tankar och känslor, min kunskap och det jag själv tycker är intressant. Ja smått och gott har det blivit och kul har det varit... och kul är det 😊.
 
Jag slängde mig trevande in bloggens värld i december 2017 och visste inte riktigt hur jag skulle börja... lätt trevande skrev jag blogginlägg samtidigt som jag lärde mig bloggverktyget (blogg.se). Gjorde några snabba val eftersom jag ville komma igång med skrivandet. Att skriva däremot är inget nytt för mig, i bloggen blir det bara en ny kanal. En givande kanal har jag insett.
 
Jag får i bloggen utlopp för en del av min persolighet, den skrivande Lena. Det har inte tagit nämnvärt mycket tid att skriva, däremot kommer det löpande upp texter, fraser och idéer i mitt kreativa huvud, som jag tyvärr inte alltid hinner att fånga. De kommer när jag vilar, promenerar, diskar, pratar med andra... ja när som helst. Ibland en del klurigheter ibland en del skratt... ja jag skrattar själv då 😄
 
Det har blivit en hel del Insikter, infallsvinklar och intryck genom cytostatikabehandlingar, operationen och strålbehandlingar. Ja, jag har klarat det bra, kanske mycket tack vare att jag har bloggat. Jag har skrivit och låtit tankeverksamheten få jobba. Känslorna har också jobbat hårt under den här tiden, så klart. En del berättar jag om och en del vill jag hålla för mig själv. Det ger mig en glädje att få dela med mig till dig.
Kanske jag någon gång kan hjälpa en person i samma situation, som behöver gå igenom samma sak som jag. Jag vet att jag själv (och min familj) sökte information i början. Allt var så trevande, så nytt, så främmande. Var så tacksam för de bloggar jag hittade som beskrev processer, där jag fick se bilder, där jag fick gå in i andras känslor och liv... allt för att försöka förstå vad som väntade mig (och oss).
 
Även om jag är medveten om att det jag läser på nätet måste granskas, så har dessa bloggar hjälpt mig mycket. Så glöm inte att det jag skriver om på min blogg är subjektivt, även om jag alltid försöker att ha fakta som grund. Du som går igenom samma process som mig, glöm inte att alla upplevelser och reaktioner, själsliga såsom kroppsliga, är subjektiva. Du måste göra din egen resa. I bästa fall kan du plocka några bitar från min blogg. Kanske jag kan hjälpa dig lite. Då har jag gjort mycket 😍
 
I december 2017 fick jag göra några snabba val för att överhuvudtaget komma igång med bloggandet. Jag valde bloggnamnet 'beat the beast', den frasen var det enda som fanns i mitt huvud vid den tidpunkten. Självklart skulle jag slå besten... odjuret som kommit in i min kropp. Det skulle bli en fight om livet... och jag skulle vinna! Det fanns inget annat att utgå från! Sjukvården är proffs och de skulle göra det de kan och på min sida om ansvaret skulle jag göra det jag kunde. Uppdraget var bl a att ha kul, inte stressa, må bra, röra på mig, göra saker jag vill och kan, vila mm. Så blev det - Så gjorde jag. Med och utan hår :)
 
Jag vet ännu inte om jag har vunnit kampen mot 'besten'. Alla behandlingar är nu avklarade och nästa steg i den här processen är att jag kommer att bli kallad till röntgen i oktober/november. Då håller vi tummarna att den elake i min kropp är borta... forever! Det resultat jag kommer att få från röntgen lägger grunden för framtiden och den planering som jag nu gjort. Självklart kommer jag att skriva om detta här på bloggen. Ja, bloggen kommer att leva ett tag till 😊.
 
Idag, den 3 september 2018, börjar jag att jobba igen. Deltid förvisso. Att börja jobba är en början på något nytt. Efter drygt åtta månaders sjukskrivning, där jag har fått jobba hårt, ska jag nu successivt fasas in i en vanlig vardag igen. Jag ska låta det ta tid, lyssna på kroppen och inte stänga av och bara köra på. Strukturerad som jag är har jag självklart en plan för hur jag ska komma upp på heltid igen, även om jag vet att jag måste vara beredd på att göra justeringar allteftersom! Jag ska, precis som alla andra, bara göra så gott jag kan!
 
Arbetskamrater och kollegor - here I come 😍