Lena Jadekrantz

Jag - en slashie
Efter att ha köpt en tetra med rosévin fick jag ett härligt tips. Ta ur plastpåsen ur pappersförpackningen och frys in vinet. Jaha, tänker du nu... jo säger jag bara - gör det! Ta sedan ut plastpåsen och öppna upp, gröp sedan ut vinet och lägg i snygga glas... vips så har du gjort dig en 'slush'. Ett annorlunda sätt att 'dricka' vin på, men ack så trevligt en varm sommarkväll. Testa vet ja!
 
Innehållet till dessa färglada 'slush'-ar har vi sett många gånger antingen på Pressbyrån eller på din lokala affär. Du vet, de där maskinerna som står och jobbar fram en färgglad massa som man sedan ska 'ätdricka'. Ser inte så tilltalande ut för mig, men säkert väldigt svalkande.
Från slush till 'slashie'... det är en helt annan historia. Ja, jag har insett att jag själv är en slashie som tycker om egengjord slush 😊. Hur som helst... frågan är om jag är ett snedstreck eller inte. På engelska betyder nämligen en slashie för snedstreck. Efter att ha funderat ett tag, så gör jag snabbt slutsatsen att svaret är Ja. Jag är en slashie!
 
Ja, jag är snedstrecket mellan olika egenskaper. En slashie är en person som undviker att presentera sig med sin arbetsfunktion. En 'slashie' väljer att presentera sig med det man gör med ett flertal snedstreck, ex sitt yrke/sina hobbies/sina intressen. 
En slashie vill alltså visa mer av sig själv än enbart sitt yrke. Att visa att du är intresserad av andra saker, att du har en drivkraft utanför det dagliga arbetet. Det är en personlig marknadsföring kanske man kan säga, att göra sig själv unik utifrån den just du är.  Ett sätt att bygga ditt personliga varumärke.
 
Så om du får frågan vem du är? Vad svarar du då: Jag är ekonom? En slashie svarar kanske: Jag är en bloggare/investerare/controller/coach/föreläsare... inte enbart 'jag är en ekonom'. Syftet är att visa vilken ambition, vision och passion som driver dig utifrån en helhet, inte bara din yrkesroll. Ett sätt att göra dig själv mer spännande 😊
 
Intressant fenomen eller hur!
Så... vad är du och vad gör du som kan bindas ihop med ett snedstreck?