Lena Jadekrantz

Mammografi
Jag har varit på en mammografiundersökning igen! Har verkligen längtat efter att kolla status. Status efter de två "insatsstyrkornas ihärdiga och intensiva arbete", dvs efter de två cytostatikakurer jag har gått igenom. Frågan är om kurerna nu har verkat som de ska, har de haft den funktion som är väntad? Eller har det inte fungerat?! 
På avdelningen för mammografi så finns det på mitt sjukhus två väntrum, väntrum A och väntrum B. Väntrum A dit går alla kvinnor för de regelbundna undersökningarna och väntrum B dit går du för att bl a förbättra redan tagna bilder samt fördjupa den redan gjorda undersökningen. Jag går till väntrum B. Där får jag alltid träffa väldigt trevlig personal, både sköterskor och läkare. De vet vad de gör! Det kan jag säga! Kompetensen är oerhört hög, utifrån mina erfarenheter. Jag blir alltid så trevlig bemött!
Bild: Stegforhälsa.se
När du kommer till väntrum B, så får du ligga på en brits i lite olika vinklar. Utgångsläget för läkaren är självklart de tidigare gjorda röntgenplåtarna. Under denna undersökning då sker även en ultraljudsundersökning, vilket är ett komplement till röntgenplåtarna. Undersökningen med ultraljud känns inte! Läkaren brukar oftast bli mer koncentrerad under undersökningen, med all rätt :) Fördelen med ultraljud är att cystor upptäckts enklare och dessutom så blir det även enklare när läkaren ska ta cellprover om det behövs.
Om... en misstänkt förändring uppstått och upptäcks under undersökningen då tar läkaren cellprover från området. En tunn nål förs in mot området, jag tycker inte det gör så nämnvärt ont. Utsugning av celler, vätska och bitar från vävnaden sker. Ibland tömmer man cystor, enkelt och detta är inte farliga knölar, efter det är du klar att gå hem. Men ibland skickas proverna på analys... och det här kan ta tid... flera veckor. Det här kan vara oerhört mentalt jobbigt. Men jag vet också... att om det framgår tidigt att det finns risk för att cancerceller har upptäckts, då går denna process mycket fortare. Läkarna kan sin sak!
Så mycket riktigt, jag fick nu återigen göra ultraljud, men behövde inte ta cellprover. Alltid intressant! Det jag verkligen uppskattar under dessa undersökningar är att det alltid går att ha en dialog med sköterska och läkare. De ser mig och är lyhörda. Omvårdnad! De öppnar upp för det och jag har möjlighet att ställa frågor och framförallt följa undersökningen... En form av samarbetet, faktiskt. Även om jag inte har någon utbildning inom vården... men jag har dock en livslång utbildning i att vara mig själv :) och jag... jag är objektet i detta fall :) De kan sin sak och jag kan min sak. Så återigen glöm inte att lyssna på dig själv!
... och resultatet denna gång?
... glädjande nog jag kan presentera.... cellgifterna har verkat!!! 
Syftet med undersökningen denna gång var alltså att se om cellgifterna har gett verkan... och jag blev glad när jag såg röntgenbilderna :) Bröstknölen har minskat drastiskt och knölarna i lymfan har minskat drastiskt :) Jiiihhaaa :) Cytostatikan har gett verkan, min egen insats har gett verkan. Min kropp har svarat på cellgifterna! Pust!
Nu ska här firas!!! 
Fram med skumpan :)
#1 - Anonym

Åh vad härligt att höra! Stora kramar Ida

#2 - Anonym

Men Lena vad glad jag blir. Detta är ju toppen. Fortsätt så. Styrkekram Mona❤

#3 - Anonym

Härligt att höra Lena. Du är en kämpe/Många kramar Birgitta

#4 - Marie

Så härligt besked😀