Lena Jadekrantz

Min timeline
Det var hektiskt före jul, så det har varit skönt med julledighet. Ja precis, jag är sjukskriven - men behöver ledighet! Helt sjukt, om man så säger. Här nedan är en sammanfattning över hur jag här har jag haft det...:)
Foto: Leif Bergström
Under mitten/slutet av september får jag ont i vänster bröst. Tänker att det är säkert min ålder som åsamkar detta. Låter det gå en cykel... kanske det blir bättre! Nä, det blir inte det! Jag tar kontakt med min vårdcentral, som skickar remiss till mammografin. Bra! Jag väntar! Tänker! Känner! Väntar... 
16 nov Mammografi för undersökning, Rum B. Träffar läkare och sköterska, ultraljud och biopsi mm
30 nov Kirurgen lämnar besked från mammografin att jag har cancer, i vänster bröst och lymfa
1 dec Kontrasttröngen av bålen, datormografi
 
Tid att landa i detta själv, samtidigt som jag måste berätta för familj och vänner. Det var väldigt jobbiga dagar!
 
4 dec Måste få tag på onkologen, frågor frågor frågor! Ska jag genomföra planerad dagoperation? Åtgärda tanden? Ja svarar dem, mycket bra att åtgärda. Dessa saker kan skapa oreda med cytostatika i kroppen. Beslutar mig för att börja blogga.
 
5 dec Tandläkaren - en tand har gått sönder - de konstaterar att jag måste till sjukhusets tandläkare - får remiss
6 dec Dagoperation sedan tidigare inplanerad, ett myom i livmodern tas bort. Detta har strulat sedan våren.
7 dec Återhämtning och tid att landa 
 
8 dec Onkologen, ett mycket bra samtal. Fick bl a veta resultatet från kontraströntgen. Ser bra ut, dock remiss för vidare undersökning av lever och äggstockar. Misstänkta prickar
10 dec Bloggen startar, ett bra sätt för mig att skriva och ett bra sätt för mina nära att följa
 
11 dec Frissan, tidigare inplanerad tid. Jag tar, efter gott råd av L, ett beslut att klippa av mig håret. Kort, kortare...
12 dec Tandläkaren på sjukhuset, de skrattar. Har aldrig varit med om att en bit på 5x7 mm lossnat från en rotfyllning. De fick kämpa hårt för att få bort den mellan tänderna. Bra jobbat :) av mig och dem :) Jag gick hem med stygn i tandköttet
 
14 dec Picc-Line sätts in och jag startar cytostatikakur nr 1 (av 6) - mår dåligt to-ti
18 dec Röntgen av lever, får åka till Härnösand. Fastande! Snälla fina A skjutsar mig. Är så såsig i huvudet av cytostatikan 
 
19 dec Vårdcentral för omläggning av picc-line, vilket ska göras varje vecka
19 dec Tandläkaren, återbesök och borttagning av stygn. Det ser bra ut nu!
 
21 dec Kvinnokliniken, för undersökning efter dagoperationen samt remiss för koll av äggstockar
21 dec Akuten på uppdrag av onkologen, fick tryck över bröstet med det visade sig vara malfunction of intestines
24 dec JULAFTON 2017
 
27 dec Vårdcentral för omläggning av picc-line samt att en massa blodprover som ska tas
28 dec Röntgen datormografi - ska dricka mycket innan så att kontrastvätska inte påverkar njurarna så mycket
 
Sen kommer det säkert mer kallelser från Landstinget. Breven bara droppar in :)
Konstaterar att sjukvården fungerar när det är allvarligt! Och .... de är jätteduktiga!!!
Ni ser ... det har varit mycket ett tag, jag har knappt hunnit förstå. Har inte landat i mina egna känslor riktigt! Men det kommer! Så sant som det är sagt, bara en tidsfråga! Någon som trycker på rätt knapp kanske....
 
Nu släpper jag 2017 och går in mot 2018 med kryptonitkraft! 
 
1 jan NYTT ÅR! Ett år jag ska bli frisk! 
4 jan Cytostatika - kur 2 (6). To-ti - då vet jag vad jag gör :)
16 jan Mammografi
25 jan Cytostatika - kur 3 (6). To-ti - då vet ni vad jag gör :)
20 feb Cytostatika - kur 4 (6). effekt kommer fre-må... då vet ni vad jag gör :)
12 mar Träff Läkare på onkologen
13 mar Cytostatika - kur 5 (6) - effekt fre-må... då vet ni vad jag gör :)
15 mar Mammografi
2 april Cytostatika - kur 6 (6)... effekt fre-må... då vet ni vad jag gör :)... och picclinen tas ut och jag jublar!
12 april Träffa en kirurg i Sundsvall... därmed lämnar jag onkologen och ansvaret för mig överförs till kirurgen
24 april Masektomi/operation
 
maj/juni - läker ihop från operationen/masektomin, samt
maj/juni - alla känslor kommer från allt jag gått igenom mellan dec-apr, hinner också landa lite och förbereda mig inför strålbehandlingen
 
12 juni - 17 juli Strålbehandling, totalt 25 gånger (5 dagar i veckan i 5 veckor) och nu ansvarar avd för strålning för mig.
 
augusti.... återhämtning!
september... börjar arbeta 25%
oktober... åker på en cancerrehabvecka - helt fantastiskt bra!
december... börjar arbeta 50% samt slutar att blogga