Lena Jadekrantz

Mat och frisk
När man har fått en cancerdiagnos, tror man genast att livet nu kommer att ta slut... allt för tidigt. Man skälver! Denna känsla och tanke kommer inte att lämna din kropp på ett bra tag. Även familjen och dina vänner kommer att känna och tänka detta. Du som har fått diagnosen kommer att se och behöva hantera dig själv samtidigt som du ska hantera din omgivning. Självklart finns mycket stöttning och värme i denna situation, så klart. Men att se sin omgivning förändras, det kan vara jobbigt och beroende på vilken personlighet du har så hanterar du detta olika. Jag själv tar gärna på mig rollen att försöka rätta upp och hjälpa till så att andra inte ska må dåligt eller vara bekymrade. 
 
Samtidigt som man går igenom denna process så kommer tankarna ¨har jag kunnat göra annorlunda, vart någonstans blev det fel mm". Kosten är ju viktig för oss alla och jag har funderat många gånger om det verkligen finns mat som skyddar mot cancer. Den frågan ställer sig även författarna till boken Matfrisk - hur du kan förebygga cancer. 
Min slutsats är att det är flera faktorer som påverkar. Det är inte enbart en enda. Som jag förstår så är det många celler som ska kommunicera med varandra genom att skicka ämnen mellan varandra. Det är just den här "mellanmiljön" som kan påverkas negativt... eller positivt... baserat på vilken miljö du väljer att skapa i din kropp. Det handlar om allt från kost, stress och andra faktorer i ditt liv. Med gynsam miljö menas..."inte så mycket inflammation"... hmmm tänker jag då genast... så som jag har varit nedgången och förkyld de sista åren, ett immunförsvar som varit i botten, men i ett försök att bli stark och frisk har jag gått och tränat ... har ju inte haft ont i halsen... så jag har ju ändå tränat. Författarna stärker nu min egen tes... hög inflammation i kroppen högre risk för cancer. Tack för det!
 
Även om vi har bra levnadsvanor och lever allt längre så ökar prostata- och bröstcancer... samtidigt som magsäcks- och matstrupscancer minskar. Även äggstocks- och livmodercancer ökar. I västvärlden högre risk för tarmcancer.  Orsak och verkan... ja det vet man inte... men man ser skillnad... ex i Sydostasien är levercancer mer vanlig. Ja det finns en hel del intressanta fakta i boken Matfrisk.
 
Självklart kan var och en av oss förstå att det är många av våra miljö- och livstilsfaktorer som kan ligga till grund för cancerrisk... men... om du låter bli att röka, vara måttlig med alkohol, äta sunt, motionera samt hålla en normalvikt... glöm inte huden och skydda den alltid mot solljus.... då bör du inte vara orolig för att få cancer. Ja du läste rätt... det står bör... men försök i alla fall att göra det du kan. Bromsa om du måste och fyll på med rätt värden, rätt mat och mycket glädje och skratt!
 
Mer finns självklart en hel del mer att läsa i denna färgglada och intressanta bok om mat, kroppen och cancer.
Läs den gärna! 
 
PS! Till min kollegor och arbetskamrater på mitt jobb: jag kommer att ta med mig boken så att ni får bläddra i den. Syns snart igen😍