Lena Jadekrantz

Blåa, gröna, röda och gula
Ja återigen... när man följer sin inre röst och gör det man vill göra... då kommer det liksom saker tillbaka. Utifrån min livserfarenhet så är det så det fungerar... hur underligt det än kan låta. Konsten är att våga lyssna på sig själv och gå sin egen väg. Så svårt men så sant!
Som ni vet så har jag haft ett antal inlägg om våra personligheter och våra beteenden. Jag har i tidigare inlägg valt att bl a skriva om DISC-analys. Nu har en av mina läsare hört av sig och tipsat om att det går att göra en DISC-analys med tillhörande analys... helt gratis 😃 kanske något förkortad. Tipset kommer från en person som jobbar med DISC-analyser.
Är det någon av er som känner till Tony Robbins? Den unika självhjälpsgurun som håller seminarier för tusentals personer. Det finns en dokumentär om honom, som ni kanske kan se vid lämpligt tillfälle.
Hursom helst så går det att göra en DISC-analys på Tony´s hemsida och du får en analys med. Detta är gratis och jag har precis avslutat min egen analys... gissa om jag ler brett 😀
Jag berättade i tidigare inlägg att jag misstänkte att jag troligen är en grön person... jajamän jag har rätt... men det som förvånar mig är att jag är nästan lika blå... och lite mindre gul... jag har därmed tre relativt dominanta staplar... grön, blå och gul.
Däremot är den röda stapeln betydligt mindre än de övriga tre... men det var också väntat. Det är alltså de grundläggande beteendena som denna analys mäter och redovisar inte dina värderingar och erfarenheter. Det får du addera själv.
Som ett exempel är jag inte snabb i mina beslut... men jag kommer till beslut när jag väl fått all fakta, tagit in alla känslor och analyserat en stund för mig själv... och framförallt när jag väl känner att jag väl stora delar av en grupp med mig. Ett annat exempel är att det för mig är viktigt att jag står för en åsikt eller en värdering... och då kan jag stå på mig och argumentera... men det behöver man inte ha rött i sig för att kunna göra. Ja det är ju komplext detta och glöm inte att jag ändå är lekman på området.
Det som var intressant var även att det i analysen framgår hur stor skillnad det är mellan dig som person i "neutralt tillstånd". dvs när du är som mest avslappnad och bara dig själv kontra hur du beter dig när du är tillsammans med andra personer. Intressant! Jag själv till exempel kan bli trött när jag är alltför social... då måste jag dra mig undan... och ja de staplarna stämde bra på mig.
Nu ska jag lägga ifrån mig min disc-analys och låta det bero ett par dagar... sen kanske jag tittar på den igen och le brett. 
Hoppas att du också vill och har möjlighet och vill göra denna disc-analys... och glöm inte att alla dina kollegor har olika dominanta och mindre dominanta staplar och färger. Vi är ju alla unika individer, så att vi därför behöver öka vår egen förståelse för oss själva och för andra. 
Frågan vi alla bör ställa oss är hur vi ska få det att fungera i allas vår vardag utan att vi krockar och skapar dålig arbetsmiljö... vi har ju alla dessa olika färger (läs beteenden) att hantera varje dag. Vilka metoder använder du för att bromsa eller gasa... med syfte att tona ner vissa delar eller köra på så att du syns och hörs mer?
Ja detta är en bra och billig början på att antingen få bekräftelse på det du redan vet... eller så får du upp ögonen för egenskaper som du inte visste om.
Spännande! 
Lägg därtill kunskapen om hur vår hjärna fungerar och hur vi även styr den ... låt inte hjärnan styra dig.
Tack du fina som skickade länken och tipsade om denna möjlighet att göra en gratis disc-analys 😍