Lena Jadekrantz

Vilken kanal sänder du på?
Spelar du P3 fast sändningen går på P4? Är du synkroniserad med din arbetsgrupp? Eller tycker du att alla andra är idioter? Då ska du läsa boken "Omgiven av idioter" skriven av Thomas Eriksson! Boken handlar om hur man förstår dem man inte förstår.... intressant kan jag säga! I boken framgår en metod som beskriver beteenden, dvs det vi kan uppfatta och se... det vi ser på utsidan. Metoden som används kallas DISC och förklarar hur vi för dialog med varandra... Men viktigt att notera... metoden förklarar inte "varför" vi gör på ett visst sätt, eftersom detta sitter i drivkrafter och motivationsfaktorer... som mäts på annat sätt.
Har du tänkt på hur innehållet i platsannonser ofta skrivs? Där söker man efter personer som är drivna, framåt och målmedvetna. Man ska även vara kreativ, positiv och öppen. Gärna en goda lyssnare och bra lagspelare. Dessutom analytiskt lagd och nogrann med kvaliteten. Sist men inte minst du ska även ha social kompetens... hmmm... finns det så här kompletta personer?!?!
Vid en DISC-analys så förklaras hur vi för dialog med varandra och här anges fyra grundkaraktärer och fyra huvudkategorier. Ja, jag vet... det finns andra metoder såsom Myer-Briggs etc, men dessa kommer inte att beskrivas i detta inlägg. 
De fyra grundkaraktärer är Dominans, Inspiration/Inflytande, Stabilitet och Conformitet/Analytisk förmåga (=DISC). Se även bilden nedan. Till detta tillkommer då de fyra huvudkategorier är Introvert, Extrovert, Sakorientering och Relationsorientering. Glöm nu inte att detta är beteenden... inte personligheter!
Det är enbart certifierade personer som utför analysen som leder och tillsammans med grupp och deltagarna även ingående förklarar utfallet. Så intressant! Under dessa sessioner blir det mycket skratt, vet jag :) Det visar sig att självmedvetenheten ökar och att förståelse och respekt för varandra fördjupas. Här nedan kommer en kort resumé av analysen, som för övrigt har sin bas bl a i Jungiansk psykologi.
Bild: Förklaring innehåll DISC-analys
 
Denna analysmetod är oerhört intressant och jag ser stora möjligheter för grupper som har kommunikationsproblem att öka sin egen förståelse med hjälp av denna metod.
Utfallet kommer alltid att bli individuellt, men enligt Thomas Eriksson så har ca 80% av befolkningen alla färger representerade i sin analys, ca 15% har tre fäger och ca 5% av befolkningen har enbart en färg. Men det är alltid några färger som är mer dominanta än andra. Syftet med metoden är att öka din självförståelse för ditt eget handlande, nå högre insikt i arbetsgruppen och hur just du påverkar din egen omgivning. 
De RÖDA är sakorienterade, extroverta, dvs handlingsorienterade, snabba, tidsmedvetna, bestämda, raka, tydliga, det ska vara tempo/action, viljestarka, snabba till beslut, vill alltid ha ett resultat, pang på - nu kör vi. 

De GULA är extroverta, handlingsorienterade men också relationsorienterade, pratar väldigt mycket, entusiastiska, charmiga, inspirerande, optimistiska, flexibla, kreativitet, spontana, hamnar ofta i centrum, sätter sig själva i centrum, många säljare är gula, orädda, pratar med vem som helst, dörröppnare, kommunikatörer, allt som gult säger låter väldigt bra (med allt vad det innebär), vill ha "rubrik"... men med känsla så att man blir motiverad.

De GRÖNA är relationsorienterade, introverta... dvs aktiv i den inre världen men inte nödvändigtvis tystlåten, söker stabilitet (OBS stabilitet mäter inte förändringsbenägenhet), lugna, vänliga, smidiga, omtänksamma, hänsynsfulla, behagliga personligheter, stabilitet, hjälpsamma, generösa med sin egen tid.

De BLÅA är analytiker, introverta, sakorienterade, revisorstyp, skattejurist, noggranna, försiktiga kan de uppfattas som, systematiska, logiska, metodik, reflekterar... och reflekterar igen, svårt att komma till beslut, strävar alltid efter kvalitet, får inte bli fel. Ska en uppgift utföras, måste det bli rätt.

 Bild: Så här kan ett resultat se ut

En DISC-analys beskriver alltid ett nuläge. Vi är ju förändringsbenägna som människor... om vi vill. Analysen kan öka självförståelsen och ge ett verktyg till förbättring och en hel del andra tips, bl a ökad förståelse för mönster och att vissa problem återkommer. 

Är du exempelvis röd, dvs framåt/driven/på mm, då kan de gröna uppfatta det som hotfullt/bullrigt/aggressivt. Detta säger inget så mycket mer om det röda beteendet, mer än det gröna beteendet och tvärtom. Rött/Grönt är grafiskt motsatsen. De gröna tolkar det röda som kraftfullhet som aggressivitet och de röda tolkar de grönas undfallenhet som vilja/åsikt saknas. Detta är bara tolkningar.

Ett annat exempel: Vid skapandet av en rapport kan en röd person vilja ha en rubrik, snabbt se vad det handlar om sen snabbt gå vidare. Gul vill ha ingressen, dvs lite mer samt med en känsla... så det blir motiverat. Den gröna vill i lugn och ro läsa hela artikeln. Den blå vill ha bevisen och faktabladen, grafer mm. Ingen av dem har mer rätt än den andre.

Jag vet att många företag/organisationer använder DISC-analys för att få så kompletta grupperingar som möjligt. Alltså inte bara vid chefsrekryteringar. Det är när vi kompletterar varandra och samarbetar som vi når de bästa resultaten.
Som svar på den fiktiva platsannonsen i början av detta inlägg, så är svaret... den person dem söker finns inte! Däremot är det möjligt att kombinera en grupp så att alla egenskaper finns... för det behövs! Ledarens roll är oerhört viktig... dels måste ledaren ha egen självförståelse och dels se just dina specifika och unika egenskaper och låta dem förädlas. Idag finns tyvärr andra tendenser på många håll. Dessutom kan denna metod minska på den rädsla som uppstår i obalanserade grupper. Jag förespråkar förståelse och respekt för varandra! 

Ja, jag tror att en DISC-analys är en mycket bra investering och kan hjälpa grupper att bli mer synkroniserade och att man sänder på samma kanal :)

Åter tillbaka till den fiktiva platsannonsen i början av detta inlägg... intressant nog så är definitionen på social kompetens... "förmågan att förstå och förutse det egna eget beteendets inverkan på andras beteende".

Vilka färger tror du att du har? Vilka tror du att dina medarbetare har? Vilka tycker du är "idioter"?

Så... vilken kanal kommer du att sända på i framtiden? Kommer du att justera din egen "tuning" lite mer och inte alltid utgå från att du själv är facit till din omgivning?

Diskutera gärna med dina vänner/familij/kollegor/medarbetare... eller med dig själv :)

 

#1 - Anonym

Hej! Väldigt intressant inlägg, blir nyfiken och läsa mer i boken du hänvisar till. Här är vi nog många som har mycket att lära. Ha en skön helg! Kramar Anita

Svar: Hej Anita :) Ja läs gärna boken, den ger ett gott skratt då och då :) Hälsa alla! Kram
Lena Jadekrantz