Lena Jadekrantz

Hunden är lös
En helt underbar sak hände härom kvällen. Klockan var nästan 23 och som vanligt sitter vi på kvällskvisten ute på vår inglasade veranda. Vi har några ljus tända och det är mörkt utanför. Vi sitter och pratar, vi skrattar och stojar... när jag plötsligt snabbt reagerar över något jag inte sett tidigare... en mörk skugga rör sig på översta trappsteget närmast glasdörrarna... jag utropar snabbt och förvånat.. 'vad är det där'. 
 
Jag sträcker på halsen och försöker följa skuggan som snabbt rör sig åt höger... resten av truppen runt bordet funderar vad som händer... några snabba sekunder flyter på innan de vänder sig om för att främst undersöka min konstiga reaktion. Plötsligt ser vi alla vad som händer... det är en stor hund som går där... och vi kan alla intyga att det inte är en av våra egna hundar. Jajamän, en stor mörk hund med enormt mycket hår står där och tittar mot oss... Ja en riktigt stor hund med mycket hår.... det är hund av rasen Bernen Sennen. Ja, jag erkänner... en millisekund hann jag faktiskt tänka... det är en björn!
Det är en hund som kommit på besök! Förvånade tittar vi på varandra... detta är nämligen inte en vanlig situation. Vi inser direkt att hunden är snäll och.... törstig. Vi öppnar upp glasdörren på verandan och går ut till hunden, som valde att stanna kvar med oss. Vi lyckades inte skrämma iväg honom och vi gör som vi alltid gör med våra egna hundar. Vi pratar som vanligt med dem... och säger till den stora mörka björnen framför oss: "men vem är du" "var kommer du ifrån" "vill du ha vatten"... jag går och hämtar vatten i skål och ger sedan hunden som direkt slafsar i sig. Tröstig som bara den. Vi resonerar oss fram till hur vi nu ska göra, förmodligen har han varit ute och sprungit ett bra tag och kände doften av våra tikar och sökte sig till oss.
 
Efter ett tag får vi klappa hunden och ser att han har ett koppel runt halsen under allt hundhår. Men inga kontaktuppgifter. Hur gör vi nu? Vi vill ju hunden bara väl. Ska vi ringa polisen... i samma stund hör vi en bil köra förbi på grusvägen nedanför vårt hus... sökandes efter något... L springer ner... och viftar med armarna. Bilen stannar... ur kliver en man som ser lätt stressad ut. L frågar... söker du en hund? Ja, är svaret. Hunden är hos oss, säger L. Mannen ser lättad ut och kliver snabbt ur bilen och följer med upp till huset.... och blir genast glad när han ser hunden... och utbrister... 'Uffe, är det här du är*
 
Är det inte ett underbart namn på en hund 😂
 
#1 - Anonym

Men så fint💕🐶

Svar: Ja, visst är det underbart! Det verkade vara en fin relation mellan ägare och hund :)
Lena Jadekrantz