Lena Jadekrantz

Årets semla
Ibland ramlar man över en hemsida som är anonym men ändå så oerhört bra. Jag har hittat erikasmeny.blogg.se. Här ger Erika många fina recept och jag har bl a hittat nachosemlan :) Idag är det ju semmeldagen och självklart måste jag tipsa er om detta recept :)
Fettisdagen inträffar alltid tisdagen sju veckor innan påsk... av den anledningen så inträffar fettisdag på olika dagar varje år. Jag läser mig till att fettisdagen tidigare har varit kulmen på en tredagars fest då man åt upp sig inför den 40 dagar långa fastan som inledes dagen efter fettisdagen, den sk askondagen. Askondagen kommer från att man strödde aska på huvudet för att tydliggöra att man ångrade de synder man begått. 
Tidigare börjande man äta redan på söndagen innan fettisdagen, som kallas fastlagssöndagen och även på måndagen, den så kallade blåmåndagen. Dock var tisdagens, fastlagstisdagen eller fettisdagen, den riktigt stora ätardagen då man bunkrade upp med fett.
Idag behöver vi ju inte bunkra fett, så att säga. Därför tipsar jag om en bra variant på en semla där vi får smaka på... men ändå i begränsad mängd :) Nachosemlan har anlänt :)
När jag äter en semla så tycker jag alltid att det är mycket bröd... men med en nachosemla så minskar ju brödmängden betydligt och ändå får man smakupplevelsen :) Gillar´t :)
 
NACHOSEMLAN

Nachobröd:
25 g jäst
2.5 dl ljummet vatten eller mjölk
100 g rumsvarmt smör
1 ägg
1 dl strösocker
1 tsk stött kardemummakärnor
1 nypa salt
Ca 8 dl vetemjöl

Mandelmassa:
200 g sötmandel ( jag kör m skal, gillar lite grövre massa)
2.5 dl florsocker
1 äggvita

Nachobröd:
Börja med att smula jästen i en bunke
Tillsätt resterande ingredienser – vetemjöl lite i taget
Arbeta degen smidig
Låt jäsa under bakduk i 30 min. Sätt ugnen på 225°
Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela degen i 2 bitar
Kavla ut varje del så att den blir i samma storlek som din ugnsplåt
Lägg över den utkavlade degen på bakpappersklädd plåt och rulla med kruskavel
Låt sedan jäsa i ytterligare 15 minuter
Sporra lätt ut trianglar... man kan även skära snibbar efter gräddning när bullen svalnat
Grädda sedan i mitten av ugnen i ca 5-6 minuter
Tag ut och låt svalna
Servera med mandelmassa och vispgrädde

Mandelmassa: 
Mixa mandeln fint i din matberedare
Tillsätt florsocker och äggvita och arbeta samman till en slät massa
Tillsätt eventuellt lite vatten om massa blivit för kompakt – den ska vara krämig

Visst är det väl ändå viktigt att njuta av livet :)