Lena Jadekrantz

Nu vet jag... tror jag...
Nu är kur fyra påbörjad! Jag har passerat halvvägs och upploppet med min med-kamp med cellgifterna har påbörjats! Detta är en mycket... mycket bra känsla, även om jag fick senarelägga kuren till tisdag eftermiddag. Planen var måndag eftermiddag. Orsaken var att jag måste ta några tabletter i en viss struktur innan. Men det viktigaste.... jag mår inte illa!!! Jiihhhaaa :) Jag har bytt medicinering denna gång. Denna gång kan jag också komma att bli något mer piggare. I kuren på sex gånger så är kur-upplägget som så att jag får en medicinering under tre kurer och en annan medicinering under de tre avslutande kurerna. 
För mig personligen är det väldigt bra rent fysiskt att få byta medicinering, dessutom är det psykologiskt skönt att även byta kurdag. Enligt läkaren som jag samtalat med så är det stor sannolikhet att jag inte kommer att må illa denna gång, detta baserat på att jag mått illa under de tre första kurerna. Ja, än så länge verkar det som om det fungerar! Väldigt skön känsla! Det är dock viktigt att jag dricker mycket vätska under de kommande dagarna, dels på grund att det är bra att få ut cellgifterna fort från kroppen och dels hjälpa lever och njurar i reningsprocessen. Bra med mycket vätska... ja, det vet ju ni som deltog på den trevliga afterwork jag deltog på häromveckan :) 
Ny medicin... nya biverkningar! Ja, inget illamående... bra! Mage och tarmar som fungerar än, bra! Men.. jag kan komma att i stället få diarré... muntorrhet... ja säkert mer! Även betydliga nervproblem i form av stickningar i händer och fötter, detta kan komma att uppträda en lång period även efter att jag avslutat alla cytostatikabehandlingar. Pirrningarna i händer och fötter har redan börjat uppträda lite! Vi får se hur intensivt detta blir. 
Men... det finns risk att jag får missfärgade naglar samt att jag kan tappa naglarna... därför så har jag under kur fyra suttit med kylhandskar och kylstrumpor! -5 grader och ja, det kändes... trodde ett tag att jag kommer att få frostskador, men kroppen anpassar sig. 
Men... min kreativitet tog fart i mig när jag låg där i sjukhussängen... hmmm tänkte jag... kylterapi... det används ju mot fettreducering på de finare salongerna... men då heter det coolsculpting... så jag lade kavat vantarna ovanpå min mage... som är rund och god :) Kanske tänkte jag... kanske så försvinner några fettceller också :):):) två flugor på smällen! Vi får se :) Roligt var det i alla fall... min sängkompis och sköterskorna skrattade :)
Jag vet också lite mer om min framtid nu. Läkaren berättade att jag kommer att opereras på Umeå sjukhus av plastikkirurger. Troligen i maj. Efter ett drygt år har jag möjlighet att få en bröstrekonstruktion, men allt hänger på hur jag läker ihop och hur mycket de kan ta bort av shiten vid operationen. 
Jag kommer också att gå igenom en strålbehandling på fem veckor, det blir här på Sundsvalls sjukhus. Troligen någon gång i juni-juli-augusti. Det beror på hur jag läker ihop efter operationen, jag ska ju få dränage mm. Får mer information längre fram. Läkaren klämde och kände på mina bröst ... men fann inga knölar... jiihhaaa :) Så nästa steg är ytterligare en till mammografi. Spännande!
Så här ser min personliga framtidsplan just nu:
- börja jobba deltid i september... om allt går bra.
- vara friskskriven år 2023 :)
- att inte tillhöra de 10-11% av den kvinnliga befolkningen som varje år får bröstcancer...  det är alltså 450-500.000 kvinnor som årligen får bröstcancer! Beroende på vilken typ av bröstcancer man får så är överlevnaden olika... i mitt fall är chansen till överlevnad 80%. Satsar på det :)
 
 
 
#1 - Anonym

Undeebart att du slapp illamåendet hurra😄❤kram Mona

Svar: Ja verkligen, det behövde jag!!! Kram
Lena Jadekrantz