Lena Jadekrantz

Love in life
Bra miljö innuti din kropp, mellan cellerna och innuti dina celler. Bra miljö utanför din kropp, mellan människor, i grupper och på jorden. Hur svårt ska det vara? Vi har en yttre miljö som inte är hälsosam, arbetslivets effekter är inte alltid positiva.... ja, det är mycket som påverkar oss... dessutom ska vi ha tid att må bra, äta rätt, inte stressa, träna, umgås och ha egen tid mm. Hinner du det? 
 
Självklart gör vi så gott vi kan, eller hur! Det gör jag i alla fall. Försöker källsortera och ta hand om mig. Innan min sjukdom tränade jag varje vecka, tycker väldigt mycket om cirkelfys och spinning. Valde bort yoga, stillhet har jag förmodligen haft för lite av. Har försökt att kompensera den avsaknade stillheten med att bli ännu lugnare än vad jag är som person. Har även som metod använt min lugna personlighet i situationer då grupper och individer varit i obalans. När jag nu ser det på håll, har jag troligen behövt vara mer utåtagerande.... så som jag är hemma vid behov :)... ja jag är en lejoninna innerst inne :)... ryter då det verkligen behövs... och då hörs det kan jag säga :)
 
Att vara utåtagerande gör det enklare för omgivningen, har jag insett. Då är ramarna/besluten/åsikterna tydligare, de kommer snabbare. Omgivningen upplever snabbare... och vad de tror tydligare... hur den utåtagerandes personlighet är. Då slipper omgivningen själva och nå sitt eget inre, ta tid att landa och därmet också tid att möta en annan person... dessutom slipper omgivningen och vara delaktiga i beslut. Jag själv tror på hög samverkan och där varje individ ska ha möjlighet att påverka. Individens enskilda förutsättningar ska tas hänsyn till.
 
En utåtagerande person signalerar till sin omgivning att 'nu slipper du ta ett eget ansvar och du överlåter därmed det till mig'. Jag är fascinerad över att det är så pass många som ändå dras till denna form av chefskap. 
Bild och copyright: Lena Jadekrantz (från en ö utanför Alnö)
 
Men jag kan tycka att när vi är tillsammans på våra arbetsplatser, så behöver vi uppträda vuxet. För mig innebär ordet vuxet nämligen att vi respekterar varandra, vi lyssnar på varandra, vi låter varandra prata till punkt. Det handlar även om att se varandra, att vi vill andra väl. Att det finns en nyfikenhet för andra oavsett funktion eller roll eller person eller grupptillhörighet. Självklart handlar det också om att ta ansvar, genomföra det vi sagt, att vi får andra att lita på oss, att vi litar på oss själva. Ja, ha en god etik och en god moral... och framförallt skratta ihop.
 
Det är alltför många som känner sig hotade och rädda och agerar utifrån det... det måste vara jobbigt att hela tiden ha sin 'gard' uppe... ifall det blir ett anfall så är man redo. Det måste ta mycket av den totala kraft/energi man har. Dessutom är det också alltför många som väljer att lägga fokus på att prata om andras som de ser det okunskap, konstiga beteenden, ja, you name it. Lägg i stället fokus på dig själv och utgå från att vara ett gott omdöme.
 
Andra personer kanske känner att de går in i roller, exempelvis värdinnerollen... att ta hand om... tyvärr känner oftast oftast omgivningen att detta inte är ett äkta mottagande. Oftast innebär värdinnerollen ett uppifrån-ner-bemötande, värdinnan har ett behov av att vara högre i rang och styra samtalet. Ja, du förstår då säkert hur den andre känner sig. Hur viktigt är det för dig att "möta" en person och inte en roll?
 
Försök till förståelse i olika situationer är en annan orsak till att man bygger upp sin rädsla i sin kropp. Vi är ju olika personer rent biologiskt och kemiskt. Självklart är vår möjlighet att känna känslor olika, även hur vi tänker... men det tycker jag i sig är mycket fantastiskt! Låt då tiden och kanske även en tyst stund tillsammans, kan göra att vi kan mötas i samtalet.
 
Vi måste bara lära oss att det är tillsammans som vi är kompletta. Du som enskild är inte komplett... men jag tycker att du ändå alltid ska försöka jobba åt det hållet. Att lära känna dig själv och förstå ditt eget agerande. Det är en väl en livsuppgift, så säg!
 
Kommunikation är väldigt svårt. Men ett hett tips... ge ett kvitto. När du pratar med någon, lyssna också... men glöm inte att ge kvitto på det du hört. Testa dig fram :)
 
Glöm inte att du behöver bekräftelse och beröring!
Det gör alla människor😍
Ge det till någon, så får du också tillbaka!
 
And don´t forget to spread som love today😍