Lena Jadekrantz

Fatigue
Flat tire, det har vi väl alla haft någon gång på våra bilar. Pyspunka eller... så smäller det bara till i däcket. Alltid lika irriterande att bli stående efter vägkanten. Kroppens stressreaktion går igång. Åtgärd måste lösas. Antingen byter du däcket själv... eller så får du ringa efter hjälp. 
Mycket tidigt i min nuvarande cancerprocess fick jag besked om att jag troligen kommer att få något som heter fatigue. Hmmm, vad är det tänker du? Ja, det är antingen pyspunka eller en riktig smäll... dvs en utifrån kommande orsak eller en utslitning av gummidäcket... som troligen kommer att ske i min kropp... dock med ett antal olika kroppsliga effekter i stället för ett gummidäck som blir utan luft.. Jag kommer att bli "stående efter vägkanten"... bildligt talat :) Idag kan jag ha en trötthet som är förlamande och... som inte går att vila sig ur. Det är bara att lägga in bromsen och ta det lugnt.
Fatigue är ingen vanlig trötthet eller kraftlöshet. Fatigue är en sjukdomsrelaterad extrem trötthet/kraftlöshet som uppkommer bl a en cancersjukdom. Nästan alla patienter får någon effekt av denna kraftlöshet. Självklart är även detta individuellt. Det gäller därför att planera sina dagar, spara på krafterna och välja de miljöer som kan vara bäst för mig. Jag måste alltså välja till och välja bort.
Jag behöver alltså gå i träningsläger och vänja min kropp. Det finns en viss risk att jag alltid kommer att ha denna effekt i min kropp. Jag ska jobba för att den försvinner... men det får tiden utvisa. Metoden kommer att bli "skynda långsamt".
Det är för mig viktigt att infomera familjen, vänner, kollegor och arbetskamrater så att ingen känner att de är orsak till att jag blir trött. Jag tror att information och min tydlighet kan öka denna förståelse för den effekt fatigue har i just min kropp. En av orsakerna till att jag bloggar är att träna hjärnan i att vara aktiv... kanske det hjälper! Det jag redan nu känner viss oro för är den ljudnivå jag vet finns på olika ställen i mitt liv. Detta kan komma att göra mig trött och att min koncentration försämras. Här måste jag välja bort.
Orsaken till att fatigue uppkommer kan bero på ett flertal olika saker, men det vore ju konstigt om det inte blir någon form av biverkan av behandling med cytostatika, strålning och en unik operation... ja., självklart påverkas kroppen i någon form av det jag går igenom. 
Det som kan hända är att jag blir trött av alla intryck, jag kan ha svårt att minnas, jag kan bli mer påverkad av stressade situationer, jag kan bli trött av ljud och andra intryck mm. Det finns säkert fler effekter. men de får jag i så fall lära mig allt eftersom. 
Jag funderar även om även lindrigare form av trötthet kan uppkomma om man har stressrelaterade åkommor i kroppen...hmmm! Vet ni?
 
Så nu vet ni... när jag säger "pyspunka"... då vet ni :)
#1 - M

Stressrelaterat eller som i mitt fall psykisk ohälsa, ger en trötthet som är svår att förklara, men som du beskriver oerhört bra i din text. För min del handlar det om en hjärndimma som gör att jag liksom stänger av om jag hamnar i stressiga situationer eller befinner mig i ett rörigt sammanhang med för många människor som pratar för mycket, då blir jag helt utmattad och så trött att ingen sömn hjälper. Så "fatigue" är ett bättre ord än trötthet, det ligger en annan innebörd i det ordet. Tack för övrigt för att du delar med dig, dina funderingar är väldigt intressanta! Kram.

Svar: Hej Monica :) Tack! Ja precis att förstå denna trötthet går enbart om man har erfarit den själv. Den är mycket speciell och här är det viktigt att du lyssnar på dig själv och tar det lugnt då det behövs. Jag kommer att göra det framöver och förhoppningsvis kommer det att successivt fasas ut. Mitt mål är det i alla fall :) Kram/Lena
Lena Jadekrantz

#2 - GS

Mot ljudet: brusreducerande hörlurar. Jag trodde inte på dem, men fick uppleva skillnaden igår. Ska genast införskaffas!

Svar: Aha! Vilket bra tips! Detta ska jag genast undersöka! Jag brukar i vanliga fall stänga min dörr när det är mycket ljud. Nu fick jag ett bra uppslag :) Tack!!! /Lena
Lena Jadekrantz