Lena Jadekrantz

Ha...i...ry
Mitt hår växer... sakta... sakta! Jag har nu fått ett ljus beläggning av hår som inte ännu fullt täcker mitt huvud. Det går åt rätt håll och jag tycker det känns bra att det sker positiva saker. Just nu är jag inne i en period där jag fortfarande är medtagen av förra kuren. Återhämtningen tar längre och längre tid... inte så konstigt. Jag är ju fullproppad med medikamenter... men trots trött kropp, trött knopp... så växer mitt hår. Glad är jag :)
Att vara hårlös gör också att man reflekterar på omgivningen. Bara så ni vet... ni är väldigt håriga :) Det är ju hår överallt! Även på dem som nästan är skalliga... så är ni håriga... dock i jämförelse med mig. Inte undra på att frisörindustrin går bra, det är ju verkligen en marknad!
Började fundera över varför vi har allt detta hår och fann denna intressanta film på Youtube. Den är producerad av DNews och förklarar utifrån ett evolutionärt perspektiv varför vi har hår på olika ställen :) kolla gärna på filmen.
 
I filmen framgår att håret försvan från människornas kroppar, dvs från ap-stadiet, när vi levde på savannen... man behöver ju inte hår där det är varmt. Därefter diskuterar de lärde... olika teorier finns... 
är man mindre hårig.... mindre parasiter
är man hårig på vissa ställen... ja då hittar man parasiterna lättare

När det kommer till ögonbrynen... ja då är teorin att ögonbrynen ska stoppa svett från att rinna ned i våra ansikten, bakgrunden är såklart det varma klimatet på savannen. Ögonbrynen hjälpte också till med kommunikationen... vi tittade på varandra för att förstå varandra på den tiden... talet var ju inte så utvecklat då.

När det kommer till armhålorna... så ska det dels vara en skyddande effekt för att hålla fukten borta och dels samla dofter... som ska göra dig attraktiv :) Idag då eliminerar vi våra egna kropsdofter. Kanske tur ändå... det skulle ju kunna bli en grund för gruppkonflikt.

Som de beskriver i filmen ovan så beskriver de situationen när vi alla sprang omkring nakna i hettan på svannen... då signalerade pubishåret att man var könsmogen. Dessutom så skyddar håret mog smuts och sand samt håller fukt borta när det är varmt ute... håret har en dämpande effekt vid sexakten.

Och vi vet ju alla att testosteronet... skapar mer hår både här och där..... så ni män... och ni kvinnor som kommit i klimakteriet... ni vet :)

Men det jag vet... det är oerhört skönt at tinte ha så mycket hår!
Ni som stressar... och därav tappar håret... ni har ändå mycket hår kvar :)

Tänk om vi alla var hårlösa... vi kanske skulle se våra sanna jag i stället för att ha ett filter med hår?
Vad tror du?