Lena Jadekrantz

Ytligt och Djupt
Både ytligt och djupt har det varit här på bloggen sedan starten. Inlägg har även funnits kring god miljö, både på jobbet och i din kropp. Tankar som varit positiva och tankar på livet efter detta liv. Det är det jag har behövt skriva om och ventilera och dela med er. Jag har varit så tacksam för alla fina kommentarer som kommit och även goda tips på vad jag kan skriva om och som ligger i linje med min plan för denna blogg.
Inläggen har handlat om hur vi människor reagerar på stress och alla de fysiska och kroppsliga reaktioner vi får i en stressreaktion. Vi drar bl a upp axlarna för att skydda halsartären... vilket är en reaktion som är nedärvd. Hur viktigt det är med att förstå vår kropps funktioner och att neuroledarskap är framtiden. Jag har skrivit om en skola som lär barnen detta i ett tidigt skede och att de sedan har verktyg för livet att styra sig själva i olika situationer, de kan alltså bromsa olika reaktioner i tid bara genom att de förstår hjärnans funktioner.
Andra inlägg har handlat om att vi är olika personligheter, där har jag beskrivit disc-analys och de fyra färgerna som ska symbolisera olika beteenden. Syftet med analysen är att öka förståelsen för hur vi agerar och att vi då även visar större förståelse och respekt för varandra. Att vi bör "dra ner "på vår egen personlighet ibland för att fler i en grupp ska få blomma ut och komma till tals. Tiden... den är viktig i sådana här sammanhang. En-två sekunder kan vara en evighet för dig... men det är det inte för andra personer... som behöver den tiden som startbana. Låt tystnad och tid får vandra mellan er ibland. I ett sådant möte händer underbara saker.
Jag har skrivit om vikten av tid för återhämtning och därmed möjlighet till reflektion, analys och eftertanke. Vi är inte skapta för den mängd information som vi får idag. Hjärnan får aldrig vila. Vi måste boka in tid i vår almanacka för att landa och gå in i oss själva och... därmed bli trygga i oss sjäva.
Hur viktigt är det inte att varje människa får bekräftelse och även beröring. Det mer viktigt än vad du tror. Du är fantastisk i den skapelse du är! Du ska också värdesätta dig själv och även satsa på dig själv i form av förkovran, ha gärna en personlig plan... en egen målsättning vad just du själv vill uppnå. Sätt gärna en personlig utvecklingsplan tillsammans med din arbetsgivare så att du känner att du förädlas i din roll. Du är guld värd i din rätta form!
Men... det är tyvärr så att din "rätta form" justerar och anpassar sig till omgivningen och blir någon som inte alltid glänser. Vi har ju ett behov av att befinna oss i en flock. Där du tror att du får den rätta bekräftelsen, men det är inte alltid så. Ta en funderare nu i sommar hur viktigt det är för dig att synas, höras och få bekräftelse. Vilka är det du söker dig till. Hur talar du, vem tilltalar du, vilka tilltalar dig. Hur gör du för att söka kontakt och hur beter du dig i sociala sammanhang. Ja det finns många frågor och börja gärna i någon ände för att nå din egen visdom. Var det goda föredömmet. Gå inte till attack, se inte omgivningen som fiender, skyll inte på andra.... om så, då är det din egen inre rädsla som kommer... börja med dig själv.
Jag och mina hundar har promenerat mycket i vinter, så pass att jag är ganska så trött på mina promenader, som tur har jag haft cirkelträning en gång i veckan för att bibehålla den styrka jag en gång har byggt upp... bibehålla kanske är att ta i :) Jag har haft en kropp i nedbrytning samtidigt som jag har försökt att bygga upp kroppen (läs bibehålla) med lätta promenader och lätt cirkelträning. Bättre än inget tänker jag... men framförallt bra för cytostatikan... den jobbar nämligen bättre med starka vener och artärer. Nu är dessa delmoment överstökade och avklarade och jag är lättad... ja mycket lättad!
Att känna mig fräsch och fin är också viktigt, makeup och peruk... det har jag kommit långt på... vill inte se så enormt blek och sjuk ut. Lite färg här och där... det har verkligen hjälpt... behövde dock anpassa min gamla teknik med ny smink-teknik... det gick bra det också. En av mina läsare skickade en så underbart målande beskrivningen kring sminkteknik... hen hade ju som "sminkteknik" testat målartekniken som användes på stolarna som hen skulle måla om... alla skratt jag fått har varit så livgivande. Humor har tagit mig en bra bit på vägen!
Så småningom kunde jag delta på luncher och några after-works... så härligt! Jag har försökt finna svar på frågan... why me... och vad har jag själv kunnat gjort annorlunda? Medicinskt, kosten, stressen, imunförsvaret mm och alla dess effekter... ja jag kommer inte få svar på frågan... vilket läkarna redan sa till mig alldeles från början. Jag har bara en sådan biologisk uppsättning sa dem... jaha.... då får jag jobba därifrån i framtiden. Svårare ska man nog inte göra det! Att använda mitt sunda förnuft och inte låta något bli för mycket... varken av jobbet eller av godiset eller av annat...!
Sammanfattningsvis... ja jag har fått mycket kunskap under detta halvår, förhoppningsvis har jag delat med mig till er också... på så vis sprider vi detta vidare... tillsammans... är inte det medarbetarskap 😍
Jag blir nu starkare och starkare och det är så oerhört underbart härligt att känna att det här går åt rätt håll... även om allt ännu inte är klart!
Love U All 💖
#1 - Dreamsblocked

Ett tankvärt inlägg<3

Svar: Tack :)
Lena Jadekrantz