Lena Jadekrantz

The big C
Det finns olika inriktningar på bröstcancer och den cancerform jag har är hormonell. Att ha en hormonell cancer innebär att jag har alltför hög andel av östrogen i min kropp... som har skenat... i en enda liten cell. 
Jag har varit nyfiken under denna period som ni vet. Läst, förstökt förstå, sökt fakta och frågat både sköterskor och läkare... har jag kunnat göra annorlunda, levt annorlunda, ätit annorlunda, jobbat annorlunda... ja en hel del frågor... frågor ställda till olika personer i olika funktioner vid olika tillfällen.
Svaren är entydliga... Nej, du har inte kunnat göra annorlunda. Det finns ännu inga vetenskapliga belägg för att stress orsakar cancer och det är ännu inte vetenskapligt fastslaget att fett på kroppen är orsaken... i så fall ska man ha mycket av fettmassan och... jag har fått svar att jag har inte varit i den nivån... tack :) Rulltig har jag varit... och orsaken till det vet jag... nu ska jag se till att må bra framöver! 
Det enda rimliga svar jag har kunnat få av expertisen är... "att i ett bröst finns det många olika sorter av celller och i mitt fall är det en enda cell som spelar mig ett spratt"... Ja, så blev det! Och nu gör jag det bästa av det hela. Jag har ändå en cancerform som verkar vara botbar :) Gillar´t 
Det finns en cancerskräck i samhället ... but do not be affraid :) Utveckling går enormt framåt och forskningen är viktig! Utifrån det jag sett, hört och läst så ser jag en framtidsvision.... nämligen att du som i framtiden blir cancersjuk,,, låt säga om dryga tio år... då har forskningen kommit längre förutsättningarna för dig som patient ännu bättre.... Då kan du ta bilen förbi sjukhuset och onkologen före jobbet och få dagens dos... sen åker och du som vanligt och jobbar på en arbetsplats med en bra arbetsmiljö med bra förutsättningar för vår hälsa. Kroppen är väldigt komplex, vi måste förstå den och fylla på med rätt förutsättningar för optimalt leverne och leverans. Ta hand om din kropp och knopp!
Men det jag ändå tror mig veta... är att vi i dagens samhälle inte lever ett harmoniskt liv, vi lyssnar inte på våra kroppar... vi sköter inte om våra kroppar... kanske det ytliga... huvudsaken är ju att det ser bra UT... eller hur :) Dessutom är det alltför mycket utifrån inkommande uppdrag/intryck och tävling och egon som ska synas och kämpar för att komma fram... Detta är inte lätt... men jag tror på ökad medvetenhet. Detta är dina egna val, men väck gärna dig själv. Bli sann mot dig själv och hitta dina inre äkta värden. Lev inte för andra eller för att tillhöra en grupp eller... ja det som är din drivkraft. Gå din väg!
Lev gärna i nuet, var dig själv och var öppen för andra. Sätt inte dig själv som det slutliga "facit" på hur allt ska vara. Öppna upp, möt dig själv och andra! Fyll på med rätt värden i livet för dig, glädje och skratt, familj och inre utveckling. Stimulans i vardagen och framförallt återhämtning... den ger faktiskt ny kraft :) Låt inte något ta över din kropp oavsett om det är jobbmängd, din egen tid eller att du får för lite tid för din familj. Styr upp det... med ödmjukhet... var ett föredöme! Du är din egen chef... i just ditt liv!
 
Lyssna på kroppen, gör den gott, låt alla funktioner må bra och framförallt fyll på med det bästa :)
Love to U All 💕